"Gardianul” a obtinut in exclusivitate textul protocolului incheiat in februarie a.c. intre Ministerul Transporturilor si firma Bechtel, constructorul autostrazii Transilvania. Din document rezulta ca, dupa negocieri aprinse, care au durat peste o luna, ministrul Radu Berceanu a cedat la toate pretentiile financiare ale partii americane. Bechtel a castigat peste 39 milioane de euro, fara a pune la socoteala costul lucrarilor. Banii reprezinta valoarea lucrarilor necertificate, penalitati si alte solicitari financiare♦ Conform protocolului, din 57 milioane de euro, bani ceruti de Bechtel pentru lucrari necertificate (cu defectiuni), Compania de Autostrazi ar putea aproba plata a 26 milioane de euro. In plus, Ministerul Transporturilor va mai plati 3 milioane de euro pentru modificarea solutiei tehnice a lucrarilor si 3,27 milioane de euro penalitati pentru intarzierile la plata de anul trecut. In plus, Bechtel a solicitat aproximativ 7 milioane de euro drept compensatie pentru cresterea accizei la combustibil♦ Ca sa reinceapa lucrarile in acest an, Bechtel a mai pretins ca Ministerul Transporturilor sa ii asigure disponibilitatea finantarii, prin confirmare scrisa de la Ministerul Finantelor. Singurul punct castigat in negocieri de Radu Berceanu este sistarea platii in avans a lucrarilor pe 2009, respectiv 130 milioane de euro. Luna viitoare vor avea loc noi runde de negocieri, la care Berceanu va incerca sa convinga Bechtel sa renunte la suma de un milion de euro pe care statul roman o achita lunar americanilor pentru cheltuieli de protocol„Gardianul” a semnalat inca de anul trecut ca Bechtel primeste lunar de la statul roman un milion de euro ca si „cheltuieli indirecte de capital si de protocol pe perioada derularii contractului”. Americanii nu au pierdut acesti bani, in pofida crizei. In protocolul dintre Ministerul Transporturilor si firma americana nu se precizeaza nimic cu privire la banii „de distractie”. Astfel, americanii vor continua sa incaseze alocatia lunara de un milion de euro pentru cheltuieli de protocol pana la sfarsitul contractului de constructie a autostrazii Transilvania, inclusiv in perioada de garantie. Pe de alta parte, conform protocolului dintre Ministerul Transporturilor si Bechtel, din 57 milioane de euro, plati necertificate pe motive de calitate, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) ar putea aproba 26 milioane de euro pentru lucrarile care contin fisuri la autostrada Brasov-Bors. Statul va mai plati in acest an inca 3 milioane de euro pentru modificarea solutiei tehnice, 3,27 milioane de euro penalitati si aproximativ 7 milioane de euro din cauza cresterii accizei la combustibil. Mentionam ca statul nu ar fi trebuit sa plateasca nici un euro pentru schimbarea solutiei tehnice la autostrada. Cu toate acestea, Compania de Autostrazi va aloca suma suplimentara de 3 milioane de euro pentru care s-a emis facturi pana in prezent. “Pe viitor, beneficiarul va plati pentru lucrarile de proiectare si verificare ale subconsultantilor, referitoare la ordine de variatie solicitate de reprezentantul beneficiarului”, conform protocolului.Americanii cer 7 milioane de euro taxa petroliferaIn documentul citat, Bechtel mai are pretentia ca statul sa-i plateasca o suma suplimentara ca urmare a cresterii accizei la combustibil. “Compania de Autostrazi, Bechtel si avocatii acestora trebuie sa se intalneasca pentru a incerca solutionarea privind plata suplimentara ca urmare a cresterii accizei la combustibil. Daca beneficiarul si antreprenorul convin ca pretentia ridicata este valida, atunci suma datorata va fi certificata la plata. Daca partile nu ajung la un acord, problema va fi solutionata de Comitetului Director sau prin arbitraj. Din calculele specialistilor, rezulta aproximativ 7 milioane de euro pentru Bechtel”, ne-au explicat surse din Ministerul Transporturilor. Vor fi achitate si lucrarile cu defectiuniSurse din cadrul CNADNR ne-au explicat ca in protocolul semnat de conducerea MT americanii de la Bechtel si consultantul Egis Scetauroute BCEOM, nu este trecuta valoarea lucrarilor pentru cei 42 km de autostrada promisi de ministrul Radu Berceanu a fi finalizati pana la sfarsitul acestui an. “Plata se va efectua pentru structurile care contin fisuri fara a tine cont de prezenta acestor fisuri. Aceasta nu afecteaza responsabilitatea antreprenorului privind orice defecte, in conformitate cu contractul si pentru orice remediere a acestora pe cheltuiala proprie, asa cum este prevazut in contract. Exemple de acest gen includ executia pilotilor turnati de durate indelungate de timp, inainte de efectuarea testarii finale si sistemele de drenaj. (…). Plata se va efectua fara a se impune vreo limitare privind finalizarea sistemelor sau a lucrarilor ulterioare”, se arata in protocolul semnat de cele trei parti. Protocolul pentru constructia autostrazii Transilvania, semnat la sfarsitul lunii trecute, este valabil numai in 2009. Ca o preconditie suplimentara la acordul companiei Bechtel de a reincepe lucrarile in acest an, Ministerul Transporturilor este obligat sa confirme disponibilitatea finantarii, prin confirmarea scrisa de la Ministerul Finantelor Publice. Confirmarea trebuie sa ateste ca statul are fonduri suficiente pentru a plati constructorul american pentru executarea lucrarilor pe acest an si ca fondurile “sunt sau vor deveni disponibile pentru trageri, in conformitate cu prevederile contractului”. Statul plateste penalizari de 3,2 milioane de euroIn negocierile cu americanii de la Bechtel, Ministerul Transporturilor a fost de acord sa plateasca 3,27 milioane de euro, “dobanda pentru plati intarziate ale sumelor certificate pana la data de 12 decembrie 2008”. “Dobanda de intarziere la plata a sumelor certificate va fi calculata de catre beneficiar spre plata imediata catre antreprenor, dupa emiterea de catre antreprenor a facturii fiscale. Lucrarile care nu vor fi acoperite de preturile unitare existente vor fi certificate la plata folosind preturile unitare interimare stabilite de reprezentantul beneficiarului”, se mai arata in protocolul pentru continuarea lucrarilor la autostrada Transilvania. Potrivit unor reprezentanti ai CNADNR, intre Ministerul Transporturilor si Bechtel vor avea loc alte negocieri. “Luna viitoare vor avea loc noi runde de negocieri intre Bechtel si statul roman si se va pune in discutie suma care reprezinta costurile de capital”, ne-au explicat sursele citate.
Stefan Etves19-03-2009
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu