Romania trebuie salvata!
Cotidianul.ro
07 Sep 2009 Adrian Popa, Doru Cireasa
Anunţat încă de anul trecut, reportajul despre autostrada Transilvania, construită de compania americană, a apărut în sfârşit în emisiunea „Industrial Junkie“
Discovery Channel a difuzat luna trecută, în cadrul emisiunii „Industrial Junkie“ („Nebun după tehnologie“), un reportaj despre construcţia de şosele din Europa, condimentat cu imagini şi exemplificări de pe celebra autostradă Transilvania, contractată de americanii de la Bechtel. Realizatorul materialului vorbeşte despre „cel mai mare proiect de drumuri din UE“ care se desfăşoară în inima „misteriosului ţinut al Transilvaniei“.
Pentru impresionarea spectatorilor, imaginile cu căruţe conduse de localnici îmbrăcaţi sărăcăcios, care traversează uliţele cu aspect modest, alternează cu imagini de pe şantierul dominat de utilaje masive inscripţionate cu colante ale firmei americane. Clipul aduce un plus de imagine proiectului şi constructorului american, care de la debutul proiectului în 2004 nu a predat statului român nici un kilometru de autostradă, dar care a încasat în schimb aproape 800 de milioane de euro de la începutul lucrărilor.
Pe majoritatea utilajelor care apar în prim-planurile documentarului apar colante cu logoul firmei americane, iar într-unul chiar e scris clar numele acesteia.
Vizionarea singurului extras din emisiune, disponibil pe Internet la adresa
http://industrialjunkie-nl.discoverychannel.co.uk/aflevering.html , arată că gazda acesteia, Jonny Smith, evită să pronunţe numele firmei americane.
Solicitaţi să pună la dispoziţie documentarul, oficiali ai Bechtel România au precizat că îl au, dar că Discovery Channel le-ar fi interzis înstrăinarea acestuia.
Planurile unui astfel de reportaj durează din luna februarie 2009. Reprezentanţii Bechtel spuneau atunci că nu au dat bani pentru a apărea în reportajul respectiv şi că cei de la Discovery erau cei interesaţi. „Doreau să afle cum se face asfaltul şi cum se pune pe şosea“, au declarat cei de la Bechtel. Iniţial, documentarul urma să apară în seria „Mega Builders“. Această serie a inclus însă lucrări cu adevărat monumentale, precum turnul Burj Dubai din Arabia Saudită sau autostrada M30 din Spania, care cuprinde nu mai puţin de 50 de kilometri de tuneluri, la a cărei construcţie s-au folosit cele mai mari utilaje de săpat din lume.
Spre deosebire de aceste proiecte, oficiali ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au caracterizat anterior proiectul autostrăzii ca fiind „învechit“ din punctul de vedere al soluţiilor tehnice folosite. Spre exemplu, sutele de pile masive din beton, îngropate la zeci de metri în pământ şi plătite cu bani grei de stat, s-ar fi putut înlocui cu structuri elastice, suple şi mai ieftine. Spre exemplu, viaductul Millau din Franţa, şi el subiect al unui documentar Discovery Channel din seria „Extreme Engineering“, nu foloseşte cu mult mai mult beton decât cel de la Suplacu de Barcău, construit de Bechtel.
Deşi e mai lung cu 600 de metri, viaductul francez se sprijină doar pe şapte piloni, unii dintre aceştia înalţi aproape cât Empire State Building.
Banii, daţi de Discovery
„Serialul «Nebun după tehnologie» a fost filmat în diverse regiuni din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, iar pentru acest episod, echipa de producţie a căutat un proiect de autostradă major, care să ilustreze procesul industrial de construcţie a drumurilor. De altfel, fiecare episod prezintă un anumit proces industrial, zonele fiind alese cu acest scop. Echipa de producţie este cea care selectează locurile pentru filmări, astfel încât să fie întrunite anumite condiţii practice şi editoriale cum ar fi: accesul echipei de filmare la zona respectivă, cerinţele programului de filmare, interesul telespectatorului pentru subiectul respectiv etc. Producţia acestui episod a fost finanţată în totalitate de către Discovery“, spune Lisa Weinbrenn, director de dezvoltare-producţie în cadrul Discovery Networks.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu