joi, 7 octombrie 2010

O firmă de apartament a încasat milioane de euro pentru dezinsecţia la gripa aviară

Romania trebuie salvata!
Cotidianul.ro


O firmă de apartament a încasat milioane de euro pentru dezinsecţia la gripa aviară
Afaceri ale "băieţilor deştepţi", descoperite după mai mulţi ani


La cinci ani de la izbucnirea primului focar de gripă aviară, Realitatea TV dezvăluie, în premieră, un raport al Ministerului Transporturilor din 2006, din care reiese, printre altele, că o firmă de apartament, fără specialişti, a încasat milioane de euro pentru dezinsecţia din timpul gripei aviare.

România a fost vizitată în anii 2005, 2006 şi 2007 de trei ori de gripa aviară, o boală care a cerut măsuri noi pentru care instituţiile statului de atunci le luau pentru prima oară. Această "întâlnire cu pericolul" a generat în România nu numai sacrificarea a milioane de găini, despăgubirea proprietarilor, de multe ori inutilă, dar şi dezinfecţia a zeci de mii de gospodării.

Această protecţie s-a transformat în câteva luni într-o grijă deosebită pentru cheltuirea banului public, ceea ce a determinat ca un grup de băieţi deştepţi să se pricopsească cu zeci şi milioane de euro. În 12 septembrie 2005 aveam 23 de focare de gripă aviară. În 15 septembrie, ministrul Transporturilor de atunci, Gheorghe Dobre (PD), dă Ordinul 1732 privind măsurile de prevenire şi combatere a gripei aviare şi în sectorul de drumuri şi căi ferate.

În regim de urgenţă, băieţii de la Transporturi, prevalându-se de o parte din textul ordonanţei 60/2001 care prevedea atribuirea directă, se grăbesc să semneze cu firma Lumi SRL din Iaşi, o firmă de apartament, cel mai mare contract din istoria României pe dezinfecţie. Lumi SRL aparţinea lui Tonel Ursachi, un medic veterinar prieten cu Victor Butean, directorul adjunct al Agenţiei de Sănătate Publică din Ministerul Transporturilor. Pe această filieră a ajuns Lumi SRL să gestioneze valori de milioane de euro, neavând niciun angajat şi niciun fel de CV referitor la gripa aviară.

Interesant este că grija autorităţilor era mereu împachetată în conceptul de grijă maximă faţă de oameni. Deşi noua boală avea o simptomatică complicată care definea riscul îmbolnăvirii numai dacă omul era în contact permanent cu păsările bolnave în mari ferme avicole. Aşa au apărut pe şoselele României şi pe calea ferată celebrele filtre. În isteria creată, posibil intenţionat, România plătea nouă lei pentru stropirea unui autoturism, 20 de lei pentru un microbuz până la 12 tone şi 30 de lei pentru maşinile mai mari. Pe măsură ce costurile creşteau şi Lumi SRL factura zeci de mii de mijloace de transport ca fiind dezinfectate, Ministerul Transporturilor începe să îşi dea seama că a făcut-o gogonată.

Registrul Auto Român a confirmat săptămâna trecută pentru Realitatea TV că printr-un singur filtru într-o lună a fost înregistrat că a trecut întregul parc auto al României, de până la 12 tone, de la vremea respectivă. Controlul ministerului asupra activităţii firmei se făcea pe principiul "nu am văzut, nu am verificat, dar doresc să plătesc". Aşa se face că apărând sume din ce în ce mai mari la decontare, ministrul Dobre dictează un control la finalul lui 2005 finalizat în data de 1 martie 2006.

Rezultatele lui ar fi trebuit să îngrozească pe toată lumea. Prostia, nepriceperea, exagerarea, încălcarea legii, combinate cu indolenţa şi interesul imoral sunt numai câteva din concluziile acestui raport. "La dosarul firmei nu se găsesc autorizaţii referitoare la abilitatea acesteia şi/sau personalului de a efectua acţiuni de dezinsecţie", astfel suna una dintre concluzii.

Ciudat este că dezinsecţia în totalitatea filtrelor din România se făcea pe baza unei ipoteze de lucru sanitar-veterinare şi nu pe constatarea ştiinţifică a faptului că virusul s-ar fi putut răspândi mai întâi pe cauciucuri, şine de cale ferată sau capote.

Nici măcar în 2010 preşedintele ANSVSA nu poate oferi dovada ştiinţifică a aplicării unor măsuri corecte şi, deci, obligatoriu de plătit. " Prin măsurile pe care le-am luat nu am limitat, am evitat apariţia oricărui caz de îmbolnăvire la om", spune Radu Roatiş, preşedinte ANSVSA.

Raportul din 2006 al Ministerului Transporturilor atrage atenţia asupra inutilităţii acestor filtre în combaterea virusului gripei aviare. Aşa-zisele duşuri pe maşini şi trenuri nu au făcut altceva decât să scoată din buzunarul statului român, adică din buzunarele noastre, milioane de euro. Instalarea acestor filtre pe drumurile naţionale a fost o măsură aberantă şi ilegală, aşa cum ne confirmă Directiva Europeană 1992/40, care spune că locaţiunea infectată e definită de la mare exploataţie avicolă până la gospodăria ţărănească fără să facă trimitere la drumuri sau căi ferate. Precizarea se regăseşte şi în legislaţia românească.

De la dezinsecţia spaţiilor pentru păsări şi decontaminarea echipamentelor folosite la transportul acestora s-a ajuns la spălarea cu apă de ploaie a milioane de vehicule la aberaţia cu covoraşele îmbibate cu substanţă, la costumele de protecţie ale lucrătorilor din filtre şi până la agitarea populaţiei într-un mod aproape isteric. Toate aceste pentru ca Lumi SRL a lui Tonel Ursachi să mai prelungească prin acte adiţionale un contract din 18 octombrie 2005 până la 31 martie 2006. Cu alte cuvinte Ministerul Transporturilor a încălcat OUG 60/2001 care prevedea expres în caz de forţă majoră atribuirea directă către o firmă se face de regulă într-o perioadă imediată, nu mai mult de o lună.

Primul avocat al firmei răspunde presei în 2009 pe un obraznic şi lipsit de echivoc că "întreg dosarul este o făcătură". În ciuda concluziilor dosarului, Lumi SRL a executat statul român cu peste patru milioane de euro şi ca să se vadă incapacitatea CNADNR de a avea grijă de statul român, joi, 30 septembrie 2010, Lumi SRL a reuşit să execute silit în instanţă CNADNR pentru alte 1,5 milioane de euro. În timp ce dosarul se mişcă lent la DNA, se pierd bani publici, pentru că acum cinci ani o isterie neprofesională şi imorală au fost plătite cu milioane de euro facturi pentru splălarea autovehiculelor cu apă chioară.



Publicat Luni, 04 octombrie 2010

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu