Romania trebuie salvata!
EVZ.ro
Autor: Feri Predescu
Vineri, 23 Aprilie 2010
Florin Chiforeanu, numit în funcţie de o lună, îi acuză pe foştii şefi ai companiei că au îngropat societatea în datorii. Situaţia Petromin va fi discutată azi, în adunarea generală a acţionarilor.
Sursa: Feri PredescuPetromin, ultima societate de navigaţie care mai aparţine statului român şi care, în urmă cu 20 ani, era mândria flotei româneşti, cu aproape 100 nave petrolier şi vrachiere, este astăzi înglodată în datorii de aproape 40 de milioane de lei, are toate activele puse sub sechestru şi se află în procedură de executare silită.
Actualul director, Florin Chiforeanu, spune că a descoperit numai nereguli lăsate de fosta conducere. Astăzi este programată o şedinţă a adunării generale a acţionarilor, la care vor par ticipa şi reprezentanţi ai Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). În plus, Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) a demarat o anchetă în cazul Petromin.
„Ce să se cumpere, datorii?”
Activele Petromin înseamnă, de fapt, sediul administrativ din incinta Portului Constanţa, un remorcher fluvial, 140 de locuri de cazare, pe un teren de 5.000 de metri pătraţi în staţiunea Saturn cu câteva spaţii comerciale în zona Stadionului Farul Constanţa şi două nave vachier, din care doar una în stare fun cţională.
„Nu s-a plătit nimic, s-au deturnat o mulţime de bani, iar fosta conducere a dat dovadă, deliberat, de un management prost. Nu sunt cuvinte care să explice această golăneală, mai ales în ultimii doi ani, nu a fost nicio secundă de legalitate”, susţine Florentin Chiforeanu, numit în urmă cu o lună în funcţia de director al Petromin.
De-a lungul timpului, AVAS, care deţine peste 70% din acţiunile Petromin, a încercat în mai multe rânduri să privatizeze compania.
„Ce să mai privatizeze la ea şi ce să se cumpere, datorii? Am dat peste o mulţime de nereguli despre care nici măcar AVAS nu avea cunoştinţă. Am ajuns o societate paria, în care s-a prădat tot şi care, în mod deliberat, nu şi-a plătit datoriile şi dările la stat”, afirmă Chiforeanu.
Deşi a fost numit în funcţie acum o lună, înregistrarea lui Florin Chiforeanu ca director a fost respinsă de Registrul Comerţului, iar singurul director înregistrat este Mihai Andrei, care a fost înlocuit anul trecut de Andrei Caraiani, acesta având încă drept de semnătură. „E o bulibăşeală totală pe care încercăm să o lămurim în şedinţa AGA, când va veni şi conducerea AVAS”, mai spune noul director.
Anchetă DNA
Luna aceasta, situaţia companiei Petromin a intrat în vizorul DNA. „Sunt iniţiate acum nişte acţiuni împotriva foştilor directori, se fac expertize, audituri. Când le-am comunicat celor de la AVAS, au rămas cu gura căscată: unde s-a mai pomenit ca actele constitutive să fie înregistrate fără ştirea lor?”, afirmă Florin Chiforeanu.
Potrivit unor surse apropiate anchetei, ar fi vorba despre acuzaţii de abuz în serviciu şi fraude de milioane de euro. Miza ar fi cele două nave vrachier, „Carmen Sylva” şi „Ileana”, care aparţin unor societăţi de unică navă, unde Petromin deţine toate acţiunile. Dar din cauză că sunt înregistrate la Registrul Comerţului din Malta, ANAF nu le poate pune sub sechestru şi nici nu se ştie cine poate lua decizia de a le scoate la vânzare.
REACŢII
„O epavă, asta a ajuns Petromin”
Acţionarii care deţin restul de 30% din Petromin cred că nici privatizarea nu mai poate rezolva situaţia companiei. „Cine să mai cumpere Petrominul în afară de cei care pot cumpăra bunurile puse sub sechestru. Acţionarul minoritar e perdant de mult pentru că acţionarul majoritar a gestionat incorect compania, în funcţie de interesele politice”, consideră Ion Tiţa Călin, unul dintre acţionarii minoritari. Şi mai păgubiţi sunt marinarii români.
„O epavă, asta a ajuns Petromin. Am ajuns să cerşim de muncă până şi în ţările care nu au ieşire la mare, dar au vapoare”, spune un marinar. „Petromin e, la ora actuală, doar un nume bazat pe scandalul cu acelaşi nume şi acea «afacere » Flota, care într-adevăr a fost regizată pe hârtie”, consideră liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălciou.
FOSTA CONDUCERE
Cheltuielile de reparaţii, nejustificat de mari
La rândul său, fostul director Andrei Caraiani, spune că privatizarea Petromin este singura soluţie. „Prin vânzare încasează şi statul ceva, prin executare nu se mai obţine nimic, banii se duc toţi pe datorii”, afirmă Caraiani, care încă se consideră directorul companiei, având de altfel şi drept de semnătură.
Caraiani spune că s-a întors la Petromin anul trecut, la rugămintea fostului preşedinte al AVAS Mircea Ursache.
„Am mai fost director în anii ’90 şi la plecarea mea, în 1997, am lăsat compania cu aproape 100 de nave. După schimbarea lui Mircea Ursache, am făcut trei-patru intervenţii la AVAS pentru instituire de administrare speciala la Petromin. În acest fel nu mai creşteau datoriile, dar nu am primit niciun răspuns”, afirmă Caraiani.
Fostul director spune că, după ce a preluat funcţia, DNA i-a cerut contractul de reparaţii al navei „Carmen Sylva” cu firma austriacă Voest Alpine. „Cheltuielile de reparaţii au fost nejustificate, suma e exagerată, şi din împrumutul de 11,5 milioane euro s-au plătit doar 500.000 de euro. Finanţatorul poate oricând să-şi execute garanţiile în valoare de 11 milioane de euro în defavoarea Voest Alpine, un contractor serios care a închiriat nava pe 4 ani”, mai spune Caraiani.
Referitor la şedinţa de astăzi, Caraiani ameninţă că se va retrage dacă AGA va lua vreo măsură împotriva sa: „Să vedem atunci cine va mai semna actele pentru că eu sunt înregistrat la Registrul Comerţului din Malta ca director pe cele două societăţi de navă (care deţin navele „Ileana” şi „Carmen Sylva” - n.r.)”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu