sâmbătă, 23 aprilie 2011

Ei au «păpat» banii de autostradă!

Romania trebuie salvata!
libertatea.ro
Claudiu Pacearcă 22 Aprilie 2011, Ora 23:00


Epopeea autostrăzilor româneşti pare fără sfârşit. Recent, Ministerul Transporturilor a reziliat contractul cu constructorii tronsonului Bucureşti- Ploieşti, care face parte din autostrada Bucureşti- Braşov. Cifrele indică faptul că statul a făcut o afacere foarte proastă!

La tronsonul Bucureşti- Ploieşti, din cadrul autostrăzii Bucureşti- Braşov, lucra până de curând un antreprenoriat format din firmele Spedition UMB, PA&CO International, Euroconstruct Trading 98 şi Tehnostrade. Ministerul Transporturilor plătise antreprenorului suma de 671.121.460 de lei (peste 164 de milioane de euro), inclusiv TVA, conform unor date puse la dispoziţie ziarului Prahova de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri. Aceeaşi sursă indică faptul că CNADNR estimase costul total ai celor 42,5 kilometri de autostradă la suma de 702 milioane de lei, fără TVA (peste 172 de milioane de euro). Din cauza inflaţiei, costurile materialelor de construcţii au crescut, aşadar, antreprenorul a cerut o majorare de 25% a finanţării, ridicând costul total la 822 de milioane de lei, fără TVA (peste 200 de milioane de euro). Însă ministerul a rupt contractul cu antreprenorul, din cauza noilor pretenţii şi întârzierii sau abandonării lucrărilor de către una din firme. Conform ziarului Prahova, Euroconstruct ar fi principalul “vinovat”.
Şoseaua este gata în proporţie de 53,8%
Oficiali ai CNADNR au declarat ziarului Prahova că stadiul realizării şoselei e de 53,8%, deşi unii dintre constructori sunt cu lucrările aproape la zi şi există porţiuni unde a fost turnat chiar şi asfaltul. Ecuaţia indică faptul că lucrarea a fost plătită aproape în totalitate, deşi a fost materializată puţin peste jumătate! Astfel, Ministerul Transporturilor a parafat încă o afacere păguboasă: a plătit peste 670 de milioane de lei pentru o şosea la care s-a lucrat puţin peste 50%, în condiţiile în care finalizarea ei ar fi costat 822 de milioane de lei. Acum, autorităţile anunţă că în maximum o lună vor fi stabilite detaliile unei noi licitaţii. Termenul iniţial al finalizării acestui tronson era 15 decembrie 2011, noile condiţii şi noile termene pentru finalizare vor însemna alte zeci de milioane de lei plătite de minister şi alţi nervi pentru şoferii nerăbdători să aibă autostradă. Deşi au pierdut autostrada, cei trei regi ai şoselelor au câştigat binişor de pe urma contractelor cu statul pentru şoseaua dintre Bucureşti şi Ploieşti.
Dan Besciu (Euroconstruct)
Dan Besciu e unul dintre patronii Euroconstruct Trading 98. E cunoscut din vremea când avea restaurantul Golden Blitz, din Capitală. Conform ziarului Prahova, societatea lui Besciu ar fi principalul “vinovat”de rezilierea contractului. Deşi de segmentul de drum se ocupau mai multe firme, ar fi fost suficient ca una să calce pe bec pentru ca toate să fie trase la răspundere, întrucât companiile erau asociate într-un antreprenoriat. “Antreprenorul nu a mai realizat lucrări de mai bine de 16 luni”, se arată într-un comunicat al CNADNR.
Dorinel Umbrărescu (Spedition UMB şi Tehnostrade)
Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu controlează firmele Spedition UMB şi Tehnostrade. Companiile acestuia sunt cu lucrările aproape la zi, pe un sector important din Bărcăneşti autostrada fiind deja conturată. A fost turnat asfaltul, au fost realizate pasaje de traversare cu vehicule sau pentru animale pe sub autostradă şi au fost montate poduri. Ultima lucrare a fost montarea pasajelor pentru podul din Bărcăneşti, care trece peste DN1.
Costel Căşuneanu (PA&CO International)
Costel Căşuneanu, proprietarul PA&CO, e supranumit “regele asfaltului”. Alături de judecătorul Florin Costiniu şi de Marius Locic, Căşuneanu a fost reţinut anul trecut, 29 de zile, după o serie de audieri în dosarul senatorului Cătălin Voicu, arestat pentru trafic de influenţă. Numele Căşuneanu e cunoscut mai mult datorită lui Costeluş Căşuneanu, unul dintre fiii afaceristului, celebru pentru uşurinţa cu care cheltuieşte sute de mii de euro pe maşini scumpe.
Directorul liceului unde a învăţat Căşuneanu jr, amendat de instanţă
Fostul director al Colegiului Economic “Ion Ghica” din Bacău, Ovidiu Relu Cojocaru (foto), a primit o amendă de 5.000 de lei pentru comportament inadecvat în instanţă. Judecătoria Bacău a audiat martorii în procesul penal în care sunt trimişi în judecată 17 profesori acuzaţi că au falsificat situaţia şcolară a fiului omului de afaceri Costel Căşuneanu, Ionuţ Căşuneanu. În timpul şedinţei, Ovidiu Cojocaru a strigat: “Asta nu e judecată!”, a trântit o mapă pe care o avea la îndemână şi apoi a ieşit din sală. (Radu Nistor)
Au câştigat alte contracte în vestul ţării
Trei dintre cele patru companii care au pierdut contractul pentru autostrada Bucureşti-Braşov au câştigat licitaţii pentru construcţia unor tronsoane de autostradă din Coridorul IV paneuropean, din vestul ţării. Astfel, Spedition UMB şi Tehnostrade, în asociere cu Carena SpA Impresa di Costruzioni, va realiza lotul 1 din autostrada Timişoara- Lugoj pentru suma de 210,3 milioane de lei. Euroconstruct Trading 98, în asociere cu Astaldi SpA şi Astalrom, va realiza Lotul 4 din autostrada Orăştie-Sibiu, pentru 484,8 milioane de lei. Se zvoneşte că banii pentru aceste lucrări ar proveni din fonduri europene, constructorii fiind entuziasmaţi de faptul că UE ar deconta lucrările mult mai repede decât statul român.
Şi lucrările la şoseaua spre mare au fost oprite
Lucrările la şoseaua spre mare au fost oprite la jumătatea acestei luni de ministrul transporturilor. Anca Boagiu a anunţat că a reziliat contractul cu firma franceză care trebuia să execute un tronson din autostrada A2. Compania Colas ceruse 16 milioane de euro în plus şi prelungirea termenului cu 24 de luni pentru realizarea tronsonului de autostradă Cernavodă- Medgidia. Ministrul a anunţat că luna viitoare va fi organizată o altă licitaţie pentru atribuirea acestui contract, iar lucrările vor începe până la finele anului.
În Bărcăneşti s-a turnat asfalt
De mai bine de un an, pe segmentul realizat de Spedition UMB din Bărcăneşti al autostrăzii Bucureşti- Ploieşti, s-a turnat asfalt. Drumul ar fi numai bun de circulat dacă şi celelalte companii din antreprenoriat şi-ar fi terminat treaba la capătul dinspre Capitală şi dacă ministerul ar fi lăsat UMB să lege acest drum de centura Ploieştiului, prin podul care trece peste DN1.