luni, 7 decembrie 2009

PDL ne deszăpezeşte

Romania trebuie salvata!
Cotidianul.ro
06 Dec 2009 Doru Cireasa

Firmele Delta ACM, Straco şi Romstrade, prima deţinută de un afacerist apropiat de Liviu Negoiţă, au obţinut bonus cu ocazia alegerilor prezidenţiale două contracte pentru deszăpezirea autostrăzilor Bucureşti-Cernavodă şi Bucureşti-Piteşti în valoare de peste 50 de milioane de euro.
Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a desemnat câştigătoare la cele două licitaţii de întreţinere multianuală a autostrăzilor A1 şi A2 pe următorii trei ani o asociere care cuprinde firmele Delta ACM, Straco şi Romstrade. Prima dintre acestea este deţinută de Florea Diaconu, fost sau actual asociat în mai multe firme cu Ionel Pirpiliu, fratele lui Ştefan Pirpiliu, deputat PDL de Bucureşti.



Asocierea a avut cele mai bune preţuri, însă utilajele aduse nu ar avea omologările necesare de la Registrul Auto Român. Pentru lucrările de întreţinere a autostrăzii Bucureşti-Cernavodă, CNADNR a cerut ca firmele să facă dovada deţinerii a zece maşini multi­funcţionale dotate cu lame, pluguri şi freze, a 11 buldoexcavatoare şi a unei autofreze.
Surse apropiate licitaţiei, care au solicitat anonimatul, ne-au declarat că asocierea nu dispune de utilaje omologate, ci ar fi modificat utilajele pe care le avea pentru a îndeplini cerinţele CNADNR. „Utilajele cu care s-au prezentat nu pot face faţă unei verificări curente în trafic privitoare la respectarea informaţiilor din talonul vehiculului. Acolo scrie ceva şi ele au ieşit altceva după modificare”, spune sursa citată.




Florin Dascălu, director de întreţinere al CNADNR, a refuzat să dea un răs­puns întrebărilor noastre, respectiv dacă utilajele asocierii câştigătoare sunt omologate şi dacă era necesar să fie omologate, recomandându-ne să facem o solicitare oficială către CNADNR pentru a primi răspuns. Oficialii CNADNR şi ai companiilor participante la licitaţie nu se pot pune de acord asupra obligativităţii ca vehiculele ce vor fi folosite să aibă omologarea RAR. „Vehiculele au fost omologate de producătorul lor cu această destinaţie, drept urmare nu mai e nevoie de omologare RAR”, spune Nelu Iordache, acţio­nar al firmei Romstrade, parte a asocierii câştigătoare. Opinia acestuia este împărtăşită şi de unul dintre membrii comisiei de licitaţie din CNADNR. Acesta adaugă că una dintre firmele participante, respectiv Pa&Co -Euroconstruct Trading, ar fi cerut clarificări CNADNR pe această temă, însă solicitarea a fost făcută cu mai puţin de o zi înainte de deschiderea ofertelor, în afara termenului legal.



Ca urmare, clarificarea cerută de Pa&Co - Euro­construct Trading ar trebui ignorată. Odată primită această cerere de clarificare de către CNADNR, compania s-a adresat mai departe RAR, care ar fi răspuns „ciudat de repede, în doar câteva ore”, că ar fi necesară omologarea utilajelor. Ce zice legea privitor la această situaţie? Potrivit OUG nr. 78 din 2000, „vehiculele rutiere pot fi co­mercializate, înmatriculate sau înregistrate în România numai după omologarea şi certificarea autenticităţii acestora, după caz, de către Registrul Auto Român“. Sunt admise excepţii şi scutiri, arată ordonanţa. „Sunt scutite vehiculele rutiere noi care deţin omologare comunitară (CE) de tip a întregului vehicul valabilă.” Excepţiile se acordă vehiculelor rutiere care, cumulativ, îndeplinesc condiţiile: au fost omologate comunitar, au fost înmatriculate ultima dată într-un stat membru al Uniunii Europene şi nu au suferit modificări constructive în raport cu datele înscrise în certificatul de înmatriculare.



Ofertele asocierii menţionate au fost de 23 de milioane de euro pentru Bucureşti-Piteşti, cu două milioane de euro mai puţin decât EMG Profes­sional - Astra ECO şi cu trei milioane de euro mai puţin decât Pa&Co - Euro Construct Trading ‘98, ultimele două deţinute de Costel Căşuneanu, respectiv de partenerii Dan Beşciu, Sorin Vulpescu. Pe Bucureşti-Cernavodă, asocierea câştigătoare a cerut 28 de milioane de euro, adică cu şase mai puţin decât firmele Pa&Co şi Euro Construct Trading ‘98, singurii concurenţi. Delta ACM este beneficiarul unor contracte grase date de fruntaşi PDL. Ziarul „Financiarul” a relatat zilele trecute că firma apropiată deputatului democrat-liberal a primit de la primarul Craiovei, Antonie Solomon, alt membru PDL, un alt contract de deszăpezire a municipiului în această iarnă pentru 32 de milioane de lei.



Potrivit aceluiaşi ziar, premierul-primar Negoiţă a plătit 14 milioane de lei în sectorul său pentru construirea unor fântâni arteziene de către Grant CPC SRL, o firmă obscură înfiinţată anul trecut şi condusă de Manolache Cătălin Florin şi de Ioan Ştefan. Cei doi erau asociaţi în 2004 în societatea Făgăraş Antrepriza de Construcţii şi Montaj SRL Călăraşi cu Florea Dea­co­nu, patronul de la Delta CM, şi cu Ioan Pir­piliu, fratele actualului deputat PDL, Ştefan Pirpiliu. Euroconstruct Trading ‘98 şi Pa&Co sunt şi ele firme care au obţinut nenumărate contracte de asfaltare şi deszăpezire de-a lungul anilor din bani publici. Prima dintre acestea aparţine lui Dan Beşciu, patronul restaurantului Golden Blitz. Cealaltă este deţinută de Costel Căşuneanu, cel care acum câţiva ani a spus că este „bun amic” cu preşedintele Băsescu.