luni, 14 septembrie 2009

Asa se face politica in Romania.

Romania trebuie salvata!


Cine dracu ne mai salveaza?

Parlamentul este gol, pentru că politicienii au treabă la deschiderea anului şcolar

Astazi, ora 06:44
Realitatea.net

Deschiderea anului şcolar dă peste cap programul de lucru al politicienilor. Parlamentul este astăzi pustiu. Aleşii au stabilit să lucreze în teritoriu. Mai exact să meargă la ceremoniile de început de an şcolar în colegiile în care şi-au câştigat mandatul.


Aşa că şi Senatul şi Camera Deputaţilor vor relua abia marţi activitatea. Politicienii şi-au suspendat şi şedinţele de partid de la sediile centrale. Nici PSD şi nici PDL nu vor avea astăzi obişnuitele şedinţe de luni ale conducerilor centrale. În plus, nu se va ţine nici şedinţa Coaliţiei de guvernare.

Liberalii fac însă notă discordantă. Biroul Politic Central al PNL se reuneşte la ora 10 la sediul central, iar la 14.00, la parlament, sunt convocaţi la şedinţă senatorii şi deputaţii PNL. Subiectul zilei la liberali va fi angajarea răspunderii guvernului. Liderii PNL discută despre o eventuală moţiune de cenzură pe care ar putea să o iniţieze cu ocazia acestei proceduri parlamentare.

Avion cu motor, faci contractele în zbor (sau F16 vs. Grippen vs. Eurofighter vs. F18)

Romania trebuie salvata!
Catavencu.ro
10 Sep 2009

Românul a fost mai mereu fascinat de cerul înstelat de deasupra lui şi mai puţin de legea morală din el, atîta cîtă lege morală o fi zăcînd acolo. Răzeşul nostru, aflat la manşa unei vaci pe care o păştea pe marginea şoselei, desena cu privirea pe cer ecuaţii de portanţă, printre avioanele care deranjau văzduhul cu reacţia lor.

Aşa se face că scandalul despre achiziţia avioanelor militare de 50 de miliarde de euro încinge sensibilitatea noastră. Grav afectată, oricum, încă de acum cîteva săptămîni, cînd am anunţat în exclusivitate că România urmează să cumpere F16 la mîna a doua de la unchiu' Sam.
Acum, cînd şi alţii de prin presă au descoperit că s-a inventat periuţa de dinţi, roata şi avionul cu reacţie, un colectiv de ingineri, piloţi, pictori de avioane şi designeri ai Academiei Caţavencu s-a gîndit să formuleze un punct de vedere semi-oficial.


Deci, noi zicem că nu e bine. Nu e bine să le cumpărăm. Puteam să rugăm nişte ţigani, hoţi de maşini, să le fure. Pe urmă le înmatriculam pe naşpa, mai venea o oglindă, un ştergător şi le făceam ca noi. Dar pentru că aşa nu se poate atunci trebuie să le marcăm ălora un purcoi de bani.


Nouă F16 nu ne place. E vechi. Toată lumea va spune că şi-a dovedit fiabilitatea în atîtea războaie pe care le-a cîştigat. Păi, atunci să luăm Spitfire-ul că e şi mai vechi şi a dat şi mai multe bătălii! Pe urmă mai este vrăjeală cum că în mai toate conflictele de după al doilea război mondial a cam bătut avioanele ruseşti ale adversarilor. Le-a bătut – mai ales în războaiele arabo-israeliene, dar problema nu se pune aşa. Cînd tu SUA te baţi cu ţări, vai mama lor, ca Irakul sau Coreea, care au ce-i drept nişte avioane ruseşti dar nu de ultimă generaţie, parcă nu mai e relevantă comparaţia. Saddam avea într-adevăr nişte avioane ruseşti, dar unele de la începutul anilor '70. În timp ce americanii, în '91, aveau avioane de la începutul anilor '90, sau chiar de la începutul anilor 2000.


Pe urmă, cum spuneam, contează şi raportul de forţe. SUA caftea nişte ţări mici. E normal ca o coaliţie planetară, care ataca Irakul cu mii de de avioane într-o zi, să-şi dovedească superioritatea faţă de cele două avioane fără benzină şi fără rovinietă ale lui Saddam. Dacă URSS ar fi atacat, în anii războiului rece, Burkina Faso, echipată, să spunem, cu avioane americane, sînt convins că ar fi învins ruşii. Dar asta nu ar fi dovedit superioritatea avioanelor ruseşti. Israelul le-a sunat apa în cap arabilor pe cîmpurile de bătaie (în mare parte cu tehnică americană) dar acolo se ciocneau şi nişte bugete destul de diferite. Fondurile Israelului pentru pasta de dinţi şi crema de ghete a răcanilor sînt mai mari decît banii băgaţi de Egipt sau Siria în toată flotila de avioane, tancuri şi tărgi de cărat morţii.


Pe urmă mai este argumentul politic. Tu, ţară mică, vrei în NATO şi UE. Trebuie să marci banul ca să iei nişte vechituri de la americani sau englezi. Asta-i viaţa! Golănii ale istoriei pe care nu ai decît să le înghiţi. Numai că în interiorul golăniilor geostrategice mai mari se ascund nişte golănii mai mici, pe care poţi măcar spera să le eviţi. Adică eu iau de la americani – că doar n-o să iau un Suhoi – dar să iau şi eu ce au americanii mai bun. De-asta spun că m-aş băga mai degrabă la un F18, făcut de Boeing. Lockheed Martin, fiind o companie axată doar pe apărare, sînt mai învăţaţi să prindă uşor contracte cu statul. (Asta presupunînd că am avea şi varianta de a lua unele noi şi nu revopsite). Mai uşor decît Boeing. Lockheed sînt, ca să zic aşa, mai pesedişti decît Boeing. Şi pe urmă F18 e şi mai nou. Iar dacă vine vorba de testare, în războaie reale, a prins şi ăsta două Irakuri, un Afganistan şi alte îmbrînceli mai mici.


Cea mai bună variantă mi s-a părut mereu F35. E drept că livrarea trebuie să înceapă undeva prin 2010-2011. Ne aşezăm şi noi la rînd şi poate prin 2018 ne ia şi nouă cineva comanda, iar din 2020 primim cîte unul la trei luni. Putem eventual să marcăm ceva din bani de acum. Ţări precum Italia sau Turcia (ca să nu mai zic de NATO-işti mai pursînge) au cotizat din timp cu bani pentru dezvoltarea proiectului. Mai stăm deci, vreo 10-15 ani şi luăm ceva mai ca lumea. Adică ultimul tip. Mai ales că ei spun că ăsta e gîndit să aibă şi costuri de întreţinere mai mici. Să sperăm că în aceşti 10 ani vom face faţă şi cu MIG-urile unui război.