duminică, 10 iulie 2011

Recensamantul populatiei si al locuintelor din 2011: Cum a ajuns Softwin sa castige de la INS prin negociere fara licitatie contracte de promovare cu fluturasi si pixuri

Romania trebuie salvata!

de Adrian Vasilache HotNews.ro
Vineri, 8 iulie 2011, 17:32

Patru contracte in valoare de peste 5,1 milioane de euro au fost atribuite in primele sase luni din acest an de catre Institutul National de Statistica (INS) pentru realizarea Recensamantului populatiei si al locuintelor. O directiva UE obliga statele membre sa efectueze recensamantul populatiei in acelasi an, 2011. Interesant este ca doua contracte, in valoare de peste 3,5 milioane euro, unul pentru servicii de popularizare (in care intra inclusiv producerea de fluturasi, ecusoane, pixuri etc) si un altul de tiparire si distributie, au fost castigate nu prin licitatie, ci prin negociere fara anunt de participare de furnizorul local de solutii IT Softwin. Explicatia? INS sustine ca a invitat Softwin sub presiunea timpului disponibil si tinand cont ca firma castigase in 2009 o licitatie mai mare pentru acest recensamant, care a fost anulata ulterior datorita unei schimbari legislative.

Anul 2011 a fost stabilit drept an de referinta in care ar trebui sa se realizeze Recensamantul populatiei si al locuintelor (RPL) in toate tarile membre UE printr-un regulament al Comisiei Europene din luna iulie 2008.Institutul National de Statistica (INS) a anuntat in luna aprilie din acest an ca in perioada 22- 31 octombrie 2011 operatorii de teren se vor afla in gospodariile populatiei pentru a recolta datele finale privind o serie de indicatori tintiti de recensamant.

Exista deja o serie de date preliminare legate de evolutia demografica, acestea urmand sa fie masurate si apoi agregate. De altfel in perioada 7-16 Mai 2011 s-a desfasurat si un recensamant de proba.

De notat ca data limita pana la care statele membre trebuie sa transmita catre Eurostat datele finale este 31 martie 2014. Tot acest proces ar urma sa se intinda pe toata aceasta perioada, in el fiind implicate urmatoarele institutii: Institutul National de Statistica (INS)Ministerul Administratiei si Internelor (MAI)Directia pentru evidenta persoanelor si administrarea bazelor de date si Agentia nationala de cadastru si publicitate imobiliara.

Mai multe detalii despre colecatrea datelor si legislatia aferenta - pe site-ul dedicat RPL 2011

  • INS a atrbuit deja contracte de peste 5,1 milioane euro pentru recensamant. Doua au fost castigate prin negociere fara un anunt de participare de Softwin. Proiectele nu ar trebui sa aiba subcontractanti, conform SEAP

Pentru realizarea acestui recensamant, patru contracte in valoare de peste 5,1 milioane de euro au fost atribuite in primele sase luni din acest an de catre Institutul National de Statistica (INS). Primele doua contracte au fost atribuite in luna martie din acest an, prin negociere fara un anunt de participare catre Softwin, conform informatiilor publicate in luna mai in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP).

Licitatii RPL 2011


Primul contract, in valoare de 4,9 milioane lei (fara TVA) viza servicii de popularizare (inclusiv materiale auxiliare) si a fost atribuit la data de 14 martie 2011. Atentie insa - in anuntul de atribuire se mentioneaza caacest contract nu poate fi subcontractat. 

Contactat de HotNews.ro, Paul Herda, director de dezvoltare in Softwin a dat detalii despre contractul castigat si a mentionat ca o parte din el va fi subcontractat:

"Serviciile de popularizare contractate de Softwin pentru RPL 2011 sunt structurate pe patru categorii: conceperea si producerea de materiale de popularizare, conceperea si producerea de materiale auxiliare, campania media, crearea unui site dedicat RPL 2011 si mentenanta acestuia. Dintre cele patru categorii de activitati, campania media este subcontractata SC Gotcha Concept SRL Bucuresti, Agentie de publicitate specializata".

De notat ca la capitolul "conceperea si producerea de materiale de popularizare", Softwin trebuie sa ofere materiale de promovare precum fluturasi, afise, pixuri, genti/mape si ecusoane.

Raspunsul Softwin


Acest raspuns a fost furnizat HotNews.ro la data de 30 mai 2011, dar intre timp au mai aparut si alte licitatii in SEAP.

Al doilea contract, in valoare de peste 9,8 milioane lei (fara TVA) vizeaza "servicii de tiparire si distribuire instrumentar statistic pentru RPL 2011" si a fost atribuit catre Softwin la data de 28 martie, conform unui anunt facut in SEAP la data de 27 mai 2011. A fost aceeasi procedura de negociere fara anunt de participare, a fost o singura oferta si anuntul mentioneaza ca proiectul nu poate fi subcontractat.

L-am contactat din nou vineri pe Paul Verda sa ne ofere detalii si despre acest nou contract. Oficialul Softwin nu-si explica de ce nu se mentioneaza ca proiectele pot fi subcontractate din motiv ce ofertele inaintate de firma la care este angajat mentionau clar acest lucru.

"In ambele contracte castigate de Softwin ofertele contin subcontractori declarati. In cazul contractului de servicii de popularizare subcontractor este firma Gotcha Concept, iar in cazul serviciilor de tiparire si distribuire instrumentar statistic sunt doi subcontractori declarati: EDS Romania SRL si Infopress Group SA. Nu inteleg de ce nu se precizeaza asta in SEAP", a declarat pentru HotNews.ro Paul Herda, director de dezvoltare Softwin.

Cum explica INS de ce a apelat la Softwin: Castigase deja in 2009 o licitatie, anulata ulterior

Care sunt explicatiile Institutului National de Statistica (INS), autoritatea care a atribuit aceste contracte? Intr-un raspuns furnizat la data de 27 mai 2011, INS sustine ca a apelat la Softwin dat find timpul scurt ramas pana la demararea activitatilor recensamantului si a faptului ca un consortiu condus de aceasta firma a castigat o licitatie pentru acest recensamant in 2009.

  • "Dat fiind perioada scurta de timp disponibila pana la demararea efectiva a activitatilor recensamantului - recensamantul de proba urmand sa se desfasoare in luna mai 2011 - s-a ales singura varianta posibila, cu respectarea OUG nr 34/2006, respectiv negocierea fara publicarea prealabila a unui anunt de participare. Intrucat din procedura anterioara, oferta firmei Softwin era cunoscuta ca acceptabila, s-a optat, in conditiile de timp existente, pentru invitarea sa".

Raspunsul INS


In raspunsul sau, Institutul aminteste de obligatia statelor membre de a efectua recensamantul de populatie in acelasi an, 2011 si de schimbarile legislative care au dus la anularea unei licitatii de 30 de milioane de euro demarate in 2009.

  • "Ofertantul castigator al procedurii de licitatie restransa a fost un consortiu avand ca leader firma Softwin. Autoritatea contractanta (INS) nu a mai putut incheia contractul de atribuire intrucat, prinHG nr 1251/2010, care modifica prevederile HG 1502/2009, bugetul recensamantului a fost redus sub nivelul celui care a constituit baza tehnica si financiara avuta in vedere la organizarea licitatiei restranse. Aceasta modificare de buget survenita in anul 2010 a determinat anularea procedurii (in temeiul art 209 (1) lit d) din OUG nr 34/2006) si reluarea acesteia prin actualizarea caietului de sarcini si, implicit, a valorii estimate a achizitiei".

Analiza celor doua documente arata ca bugetul total pentru Recensamantul populatiei si al locuintelor a ramas neschimbat - 192,6 milioane lei, dar ca s-au facut modificari la nivelul bugetelor pe care le au la dispozitie in perioada 2011-2013 pentru acest proces institutiile implicate.

Cat despre firmele care au castigat licitatia din 2009, Paul Herda, director in Softwin ne-a precizat ca acestea au fost: Softwin, lider de consortiu, din care au mai facut parte firmele: SC PM Solutions SRL, SC Intergraph Computer Services SRL, Ascendis Consulting SRL si  Mercury 360 Communications SRL. Subcontractori au fost: SAS Institute GMBH si TOP Image Systems LTD.

Bani europeni aruncaţi pe apa Dâmboviţei Eşecurile Elenei Udrea în afacerea Bute

Romania trebuie salvata!

Ministrul Elena Udrea a anunţat cu mare pompă că meciul de box Bute-Mendy va constitui un prilej extraordinar pentru promovarea turismului românesc în ţară şi în străinătate, motiv pentru care a alocat 2 milioane de euro din fonduri europene pentru ca telespectatorii să aibă în faţa ochilor celebra frunză, adică logoul turistic al României.
Amatorism la nivel înalt la semnarea contractului
Ministerul condus de Elena Udrea a încheiat contractul cu o firmă obscură a lui Rudel Obreja (atât el ca persoană, cât şi FR Box fiind suspendate de FIBA), iar prestaţia acesteia se cuantifică prin audienţe tv. A aloca sume imense de bani în contul unor audienţe prestabilite denotă un amatorism la cel mai înalt nivel din partea Elenei Udrea. Dovada nepriceperii (sperăm să nu fie şi altceva la mijloc) a fost deja confirmată.
Conform contractului, pentru sosirea în ţară a celor doi pugilişti, s-a stabilit câte o audienţă tv de 5.080.000 telespectatori care ar fi urmat să vadă timp de 2 minute „frunza" în direct. Rezultatul: eşec în cazul sosirii lui Bute - audienţă de 1,7 milioane telespectatori şi catastrofă la sosirea lui Mendy - 360.000 de telespectatori.
Pentru alte două evenimente - antrenamentele oficiale şi conferinţa de presă -, situaţia este ciudată. Carmen Moraru, director general în Direcţia Generală Turistică din MDRT, a declarat pe 29 iunie la Antena 3 că audienţa stabilită este tot de 5 milioane telespectatori pentru fiecare eveniment. În documentele ministerului apare însă câte o audienţă de 508.000 telespectatori, deşi o conferinţă de presă oficială şi chiar antrenamentele pentru public sunt, de regulă, mai interesante pentru telespectatori decât sosirile pe aeroport ale competitorilor. Mai este de semnalat că în textul documentului există înaintea cifrei de audienţă de 508.000 un spaţiu mai mare decât între celelalte cuvinte, ceea ce ne poate duce cu gândul la o posibilă rectificare ulterioară prin ştergerea unei cifre. Oricum, nici obiectivul anunţat pentru aceste două evenimnente nu a fost realizat. Antrenamentele publice au fost urmărite de puţin peste 300.000 de telespectatori, iar la conferinţa de presă (nu avem încă datele de audienţă) filmarea a fost execrabilă, logoul turistic fiind văzut de parcă ar fi fost în ceaţă.
Ţintă ratată: Canada şi SUA
Oficialii din MDRT susţin că promovarea logoului turistic al României în timpul desfăşurării meciului va avea rezultate pozitive în Canada şi SUA. Concret, se crede că telespectatorii din aceste state care vor vedea „frunza" în timpul meciului vor da năvală în România. Carmen Moraru susţinea tot pe 29 iunie la Antena 3 că „ultimele meciuri ale lui Bute au fost urmărite în direct de 50 de milioane de abonaţi şi în direct şi reluare de un total de 99 de milioane de familii pe cinci continente". Nu ştim de unde a scos oficialul MDRT aceste cifre - prin presa românească se vorbea de audienţe în Canada între 1,5 şi 2 milioane de telespectatori la meciurile anterioare ale românului. Oricum, calculele de acum sunt complet greşite. Meciul lui Bute nu va rupe gura târgului în Canada şi cu atât mai puţin în SUA. Nici una din cele trei mari televiziuni ESPN, Showtime şi HBO nu transmite meciul, având alte evenimentele sportive - inclusiv alte gale de box - în program. Trecem peste faptul că, în Canada (ca şi în SUA), ora meciului este una în care lumea este la serviciu. Mai mult, în Canada meciul va fi transmis în sistemul pay-per-view, cei interesaţi urmând să plătească câte 50 de dolari canadieni.
Ţinând cont de aceste date tehnice, este clar că aşa-zisa promovare turistică în Canada şi SUA nu va avea vreun efect. Carmen Moraru a explicat că turiştii din Canada şi SUA (alături de cei din Germania, Marea Britanie, Austria şi Italia) reprezintă ţinte pentru turismul românesc. „Anual din Canada vin cca 40.000 de turişti în România, iar împreună cu cei din SUA totalul este de 200.000, sau pe undeva pe la 170 - 180.000", a declarat Carmen Moraru. Declaraţiile dnei Moraru sunt pur şi simplu fanteziste şi sunt contrazise de Institutul Naţional de Statistică. Astfel, dacă luăm drept reper situaţia din 2010, aflăm că 95% dintre turişti străini care au venit în România sunt din Europa. Cum în 2010 au venit aproape 1,5 milioane de turişti străini, rezultă că turiştii neeuropeni au fost în jur de 70.000. Chiar dacă am presupune că ei provin doar din SUA şi Canada, cifrele sunt cu mult sub ce ne-a spus Carmen Moraru.
Se va atinge audienţa internă pe 9 iulie?
Faptul că în SUA şi Canada nu se vor înregistra audienţele estimate se datorează - printre altele - faptului că meciul Bute-Mendy este unul care nu prea interesează pe nimeni. (La ultimul meci, cel cu Brian Magee, în Bell Center s-au aflat 12.219 spectatori într-o arenă de 23.000 de locuri, ceea ce spune multe în ceea ce priveşte „interesul" pentru meciurile românului.)
Mendy se află pe poziţia 11 în ierarhia IBF a boxerilor din această categorie (Andrade, cel care a pierdut în două rânduri în faţa lui Bute, este mai bine clasat, fiind pe locul 9 – n.a.), ceea ce face ca meciul pentru centură să nu fie deloc atractiv în lumea boxului mondial. În plus, se consideră că Mendy face parte din categoria boxerilor aleşi să lupte cu titularul centurii pentru a-i îmbogăţi acestuia palmaresul. Dacă în România, fostul campion mondial Leonard Doroftei a afirmat fără echivoc că Mendy este un boxer slab, iată că şi experţii străini susţin acelaşi lucru. Iată un titlu din publicaţia Boxing News 24B - "Bute vs Mendy: Is this the last mismatch for Lucian?" (În articol se pune întrebarea dacă Mendy este ultimul adversar soft pentru Bute şi se mai pune o întrebare, şi anume dacă Bute va accepta să boxeze cu singurii doi boxeri valoroşi de la această categorie, Pawlik şi Kessler).
Nu în ultimă instanţă, la casele de pariuri cotele sunt extrem de mici în ceea ce priveşte victoria lui Bute: între 1,01 şi 1,04. Astfel de cote sunt specifice la meciuri de genul (să zicem) Dinamo - Triumf Bârca (echipa de juniori) sau Real Madrid - Săgeata Stejaru.
În ceea ce priveşte audienţa internă, ea este estimată tot la 5 milioane de telespectatori. Elena Udrea şi „specialiştii" ei din minister uită că evenimentul sportiv cu cea mai mare audienţă în ultimul timp a fost o semifinală a Campionatului Mondial de Fotbal din 2010 (Spania - Germania), dar şi aceasta a avut în faţa micilor ecrane doar 2,6 milioane de telespectatori. În documentele ministerului se arată că în diferite faze ale meciului telespectatorii vor vedea „frunza" în diferite zone ale ringului, în sală etc. Este însă greu de crezut că în timpul meciului şi al pauzelor dintre reprize (câte vor fi ele) telespectatorii români şi cei străini vor sta cu ochii ca pe butelie pe corzile ringului şi pe celelalte locuri unde va fi vizibilă frunza. Se impun două întrebări: trebuiau cheltuiţi atâţia bani pentru ca românii să vadă "frunza"? Românii nu au descoperit până acum că există turism în România?
Va lua Udrea banii înapoi?
Carmen Moraru mai declara pe 29 iunie că, în cazul în care nu vor fi atinse audienţele stipulate în contract, atunci ministerul va lua înapoi banii alocaţi. Suntem curioşi dacă oficialii MDRT se vor ţine de cuvânt, mai ales că, până în momentul de faţă, audienţele estimate pentru primele patru evenimente au fost ratate cu brio. În plus, Elena Udrea trebuie să explice următoarele: cum de s-a ajuns la situaţia UNICĂ într-un stat din Uniunea Europeană ca o gală de box profesionist (deci un eveniment privat) să fie finanţată sub diferite forme de către stat; de asemenea, trebuie să explice dacă utilizarea de fonduri europene nerambursabile pentru acest eveniment este în concordanţe cu prevederile financiare ale UE; nu în ultimul rând, Elena Udrea trebuie să mai explice de ce s-a plătit o sumă enormă pentru o astfel de promovare.
Cotidianul.ro
Publicat Joi, 07 iulie 2011Lucian Gheorghiu

Udrea, Paleologu, Hunor și Artex, o prietenie de... milioane de euro! Firmă de partid plătită ilegal cu drepturi de autor

Romania trebuie salvata!
Cotidianul.ro


Scandalul iscat în jurul uriașului contract acordat de Ministerul Culturii firmei Artex pentru renovarea Muzeului Național de Istorie al Transilvaniei din Cluj a scos la iveală mecanismele prin care firmele unor "băieți deștepți" din cultură câștigă sume uriașe de la bugetul de stat.
Vineri, Ioan Piso, directorul Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj, a fost destituit a patra oară de ministrul Culturii pentru că profesorul "îndrăznise" să protesteze și să se opună contractului fraudulos în valoare de 13 milioane de euro încheiat cu firma Artex, din care fuseseră deja achitate fără nici o justificare legală 1,7 milioane de euro.
Potrivit datelor obţinute de la Registrul Comerţului, „Artex Services" este deţinută în mod egal de Marius Cătălin Vişan (42 de ani) şi Alice Rossana Vişan (41 de ani). La Monitorul Oficial există însă o actualizare de acum două luni. Jumătatea de firmă deţinută de Alice Rossana Vişan a fost cedată în 2011 unui bucureştean de 27 de ani, Tudor Chiriac.
"Din punctul meu de vedere, identitatea acţionarilor firmei este confidenţială, dar singura legătură între ministrul Paleologu şi patronii firmei este că lucrează în acelaşi domeniu: cultura", preciza în decembrie 2010 purtătorul de cuvânt al Artex Services Internaţional, Georgian Sergiu Olteanu, atunci când presa a solicitat firmei cu pricina răspunsuri referitoare la legalitatea contractelor atribuite de ministrul de atunci al Culturii, Toader Paleologu, unul din oamenii cei mai apropiați de Elena Udrea.
Trebuie precizat că în raportul Corpului de control al prim-ministrului întocmit în decembrie 2010 se demonstra că plata prin drepturi de autor a lucrărilor de la Muzeul Naţional de Istorie al Transilvaniei din Cluj şi Muzeul Antipa din Capitală s-a făcut pentru lucrări de construcţii şi amenajări interioare și că este ilegală. Trebuie reamintit și faptul că același Toader Paleologu în 2009 a atribuit tot firmei Artex un alt contract fabulos, de 26 milioane euro, pentru renovarea Muzeului Antipa din București. Bani pe care Ministerul Culturii i-a achitat acestei firme tot cu drepturi de autor. Lucru catalogat chiar de Curtea de Conturi și Corpul de Control al prim-ministrului ca fiind ilegal.
"Toate contractele pe care le-am semnat au respectat legislaţia în vigoare şi faptul că sunt încheiate pe bază de drepturi de autor nu este sub nicio formă un mod de a fenta legea achiziţiilor publice. Până acum am lucrat doar pe drepturi de autor pentru că amenajarea muzeistică este un proces de creaţie intelectuală", spunea în decembrie 2010 purtătorul de cuvânt al firmei Artex.
Obiectul de activitate al acestei societăți comerciale este "gestionarea monumentelor, clădirilor istorice şi a altor obiective de interes turistic", dar în 2009 reprezentanţii firmei Artex au ţinut să introducă noi obiecte de activitate care nu prea au mare legătură cu domeniul culturii, printre care " tăierea şi rânduirea lemnului", "fabricarea ambalajelor din lemn".
Despre firma Artex mai trebuie subliniat un lucru interesant. Societatea, al cărei sediu social este in sectorul 6 din București, a câștigat în 2011 mai multe contracte generoase și cu ministerul condus de Elena Udrea. De exemplu, chiar în 6 ianuarie 2011, Artex a primit de la Primăria Sulina un contract finanțat printr-un program al Ministerul Dezvoltării și Turismului. Mai mult, primarul pedelist al orașului Sulina a primit indicații prețioase ca, la preselecția de oferte pentru contractul în valoare de 12 milioane euro, toate celelalte firme contracandidate ale Artex-ului să fie înlăturate. Primarul Dumitriu a executat întocmai ordinele venite de la ministerul Elenei Udrea și astfel a rămas singura firmă selectată să participe la licitaţie pe care a și câștigat-o de altfel cu... cel mai mare preț posibil! Și nu cel mai mic, așa cum spun regulile economiei de piață.
"Artex este singura firmă care s-a calificat şi va participa la licitaţie, cu ei discutăm. Ştiu că alţii s-au supărat, dar vin toţi cu oferte de doi lei, mici, aşa la preselecţie rămân firmele serioase, acum s-a întâmplat să rămână una singură. Vom finaliza procedurile şi apoi ne apucăm de treabă, să ieşim şi noi cu ceva nou pentru atragerea turiştilor, că e sărăcie mare", afirma în ianuarie primarul din Sulina, Aurel Dimitriu, mulţumit că se va face ceva pentru, chipurile, "dezvoltarea turistică și cultură a Sulinei".
Revenind la firma Artex și la contractele pe care această societate comercială apropiată de PDL le câștigă pe bandă de la Ministerul Culturii, trebuie spus că ministrul actual, udemeristul Kelemen Hunor, nu doar că nu a găsit nicio ilegalitate în atribuirea și derularea acestor contracte, ba chiar a plusat destituind unul dintre directorii care s-au opus afacerilor netransparente din cultură.
Profesorul Ioan Piso, de ieri fost director al Muzelui Național de Istorie a Transilvaniei, a declarat în exclusivitate pentru cotidianul.ro referitor la demiterea sa abuzivă de către Kelemen Hunor că "s-a dorit înlăturarea mea cu orice preț de la conducerea Muzeului pentru că am avut încăpățânarea să demostrez că între Ministerul Culturii și Artex nimic nu întâmplă cu respectarea legii. Mai mult, în momentul în care am făcut plângeri penale la DNA, ministrului și celor de la Artex, atunci mai mult ca oricând s-a dorit ca eu să fiu redus la tăcere".

Publicat Sâmbãtã, 09 iulie 2011Cristina Horvat