miercuri, 8 iunie 2011

Cu 16 milioane de euro/km, noi facem o autostradă de patru benzi, iar americanii, una de 16 benzi Mai mult: Cu 16 milioane de euro/km, noi facem o autostradă de patru benzi, iar americanii, una de 16 benzi - Ştiri interne | Libertatea.ro

Romania trebuie salvata!
Libertatea.ro
Elena Matei 08 Iunie 2011, Ora 00:00

N-avem şosele moderne, ci doar câteva bucăţele, pentru care plătim însă sume uriaşe. Fiecare kilometru din Autostrada Transilvania a costat până acum 16 milioane de euro, bani pe care americanii îi plătesc pentru o superşosea, cu 16 benzi.

Avem cele mai scumpe autostrăzi. Nu o spunem noi de data asta, ci o confirmă un raport al Băncii Mondiale, realizat de curând, şi în care se arată că statul român plăteşte cei mai mulţi bani din Europa pentru un kilometru de autostradă.
Mai mult decât atât, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADR) a trimis o scrisoare în SUA, la sediul companiei Bechtel, cea care construieşte Autostrada Transilvania, în care aminteşte costurile mari ale şoselei.
Aflând din scrisoarea CNADNR care sunt costurile practicate de Bechtel în Transilvania, şi americanii au avut un şoc. Conform Jurnalului Naţional, aceştia ar fi răspuns că pentru 16 milioane de euro, cât costă un kilometru de autostradă în ţara noastră, Bechtel construieşte în SUA o şosea cu 16 benzi, nu cu patru, cât are cea de la noi.
În şapte ani s-au realizat 52 km
Autostrada Transilvania ar trebui să aibă 415 km. Construită integral pe bani de la buget, autostrada a fost realizată în proporţie de doar 13%. În ultimii doi ani, au fost inauguraţi, în total, 52 km (porţiunea Turda-Gilău - 42 km şi Turda - Câmpia Turzii - 10 km). Contractul a fost semnat în 2003, cu o valoare estimată de 2,2 miliarde de euro, şi ar fi trebuit să fie finalizat în 2012.
În ultima perioadă, presa a scris despre faptul că americanii de la Bechtel au abandonat lucrările la autostrada noastră, mutându-şi utilajele grele pe şantierele din alte ţări. Motivul? Bechtel are de recuperat de la statul român suma de 156 de milioane de euro, iar Ministerul Transporturilor nu şi-a respectat promisiunea de a achita datoria până la sfârşitul primului trimestru din acest an.
Deşi la nivel oficial se susţine faptul că între compania Bechtel şi CNADR există negocieri pentru continuarea lucrărilor, se pare că, pe de altă parte, se încearcă rezilierea contractului. Însă, conform actelor, anularea acestuia ar duce la blocarea lucrărilor doi ani, pentru că atâta timp are statul român interdicţie de a atribui lucrarea altui constructor.
Ni se pregăteşte taxă de autostradă
Întreaga reţea de autostrăzi din ţara noastră va fi taxată. CNADR lucrează la stabilirea valorii si a modului cum se vor colecta banii. Dacă CNADR va primi toate avizele necesare de la Uniunea Europeană, la începutul anului viitor ar putea fi percepută această taxă.