marți, 2 august 2011

EXCLUSIV - Raportul Comisiei senatoriale privind anchetarea privatizarii PETROM a oglindit in 2007 toate nelegalitatile! Acest document nu a mai fost niciodata pus in dezbatere, ci ingropat la repezeala! Inca nu e tarziu pentru Justitie! (Documente)

Romania trebuie salvata!
Joi, 21 iulie 2011 16:00 | Scris de Adina A.STANCU - R.SAVALIUC



In urma cu sapte ani, in urma unei tranzactii extrem de controversate realizata in timpul mandatului guvernului PSD condus de Adrian Nastase, grupul austriac OMV a preluat o participatie de 51,01% din capitalul Petrom SA. In prima faza, OMV a cumparat de la stat 33,34% din actiuni pentru 669 de milioane de euro si apoi a majorat capitalul social cu 830,6 milioane de euro, ajungand la participatia de 51,01%.
Informarea SRI - Romania a pierdut cam 1 miliard de euro
Privatizarea Petrom, in 2004, a fost un subiect controversat, multi analisti din piata sustinand, la acea vreme, ca pretul platit de austrieci a fost mult prea mic. Totusi, la momentul vanzarii, Petrom avea pierderi de 240 de milioane de euro si peste 50.000 de angajati, in timp ce multi analisti spun ca anul trecut a avut un profit de peste 326 de milioane de euro cu jumatate din angajatii de acum sapte ani.
Privatizarea Petrom nu a ajuns sa fie elucidata, cu toate dedesubturile ei, in Justitie, pana la aceasta ora neexistand un rezultat concret al demersurilor procurorilor Parchetului General si nici al DNA. Putina lume mai tine minte ca privatizarea Petrom a facut, totusi, obiectul unor cercetari amanuntite realizate de catre Comisia de investigare a privatizarii acestui mare colos al economiei romanesti, comisie formata in 2006 din sapte senatori si ale carei lucrari au fost coordonate de actualul vicepresedinte al PRM, Marius Marinescu, pe atunci vicepresedinte si la comisia din Senat. Ei bine, concluziile acestei anchete senatoriale nu au fost date publicitatii, nu au fost puse in dezbatere la Parlament si, ca atare, in baza lor, Parchetul nu a avut cum sa mearga mai departe cu scormonirea tentaculelor politico-economice care au dus la aceasta privatizare cu iz de subminare a economiei nationale.
Lumeajustitiei.ro pune la dispozitia cititorilor si factorilor de decizie din Justitie acest raport, precum si un alt document extrem de important legat de privatizarea Petrom, INFORMAREA SRI numarul 12255 din 8 decembrie 2007 (vezi documentul atasat la finalul articolului) referitoare la acest proces de privatizare al S.N.P. Petrom. Mentionam ca concluziile raportului comisiei, constituit dupa o documentare cuprinsa in 17 bibliorafturi in interiorul careia s-a regasit si o ampla expertiza, evidentiaza efectele negative ale acestei privatizari, atat de ordin politic, cat si economic si social. Din punct de vedere politic a fost o moneda de schimb pentr aderarea la UE si o ocazie pentru „baietii destepti” din energie sa ingroape afacerile ubieoase realizate de-a lungul timpului cu PetromDin punct de vedere economic, Romania a pierdut cam 1 miliard de euro prin subevaluarea actiunilor.Comisia senatoriala a ajuns la concluzia ca adevarata valoare era de 7 miliarde de dolari. Evaluatorul de la acea vreme ajunsese insa doar la o valoare de 2 miliarde euroDin punct de vedere social, efectele negative s-au reflectat, spun specialistii, in pretul gazului natural la consumatorul casnic, care a ajuns sa plateasca, dupa privatizare, de trei ori mai mult.
Peste 400 de informari SRI ramase in aer!
In Informarea din 2007 a SRI se arata, negru pe alb, ca in perioada 2001-2002, PETROM a inceput sa inregistreze o scadere semnificativa a profitabilitatii si „un regres al activitatii pe anumite segmente”. In acest context, contractul de privatizare al S.N.P.Petrom a fost semnat in 23 iulie 2004, intre Ministerul Economiei si Comertului si compania austriaca OMV. La acea vreme, Petrom derula operatiuni de explorare, exploatare si distributie a retei de distributie a produselor petroliere in Ungaria, Republica Moldova, Kazacstan si India estimate la peste 200 milIoane de dolari SUA si era singurul operator al celor doua licente de explorare a „blocului” Neptun din Marea Neagra, dupa retragerea companiilor TOTAL FINA ELF-Franta si Connoco Philips SUA. In iunie 2002, au fost selectate 7 firme pentru a participa la licitatia publica internationala pentru alegerea consultantului de privatizare al Petrom, iar la data de 3 octombroie 2002, a fost desemnata castigatoare filiala britanica a CSFB in asociere cu ING Barring Ltd. S-a decis ca transferul proprietatii sa se acut catre un investitor strategic. SRI a mentionat ca „stabilirea valorii de piata a societatii nationale la privatizare - de numai 2,23 miliarde euro – a fost fundamentata pe cifrele/prognozele de pe piata de profil de la nivelul lunii mai 2003, fara o actualizare a acestora in perioada premergatoare privatizarii – necesara, insa, avand in vedere evolutiile semnificative inregistrate in domeniu pe parcursul anului 2003”.
Conform documentului, calculele la titei nu au mai fost refacute „astfel incat desi in anul 2003 tona de titei intern s-a vandut cu 169 dolari, pentru perioada 2004-2012 aceasta a fost evaluata la numai 155 dolari SUA”, iar in cazul gazelor naturale, cantitatea de 1000 mc a fost evaluata la un maxim de 75 dolari SUA pentru 2006 si 2007. Ulterior, SC. Petrom S.A. a vandut gazele naturale extrase din zacamintele autohtone la pretul de 130 dolari SUA/100 mc”.
Documentul SRI se apleaca si asupra ajustarilor legislative, a modificarilor aduse Legii Petrolului, care au permis si instrainarea de catre noul proprietar a unor active.
Compania OMV a devenit actionar majoritar al S.N.P. Petrom S.A. in decembrie 2004. In finalul informarii catre Comisia senatoriala, SRI subliniaza ca a semnalat disfunctii, riscuri si vulnerabilitati” pe tot parcursul etapelor de privatizare ale Petrom. Incepand cu anul 1998, au fost peste 400 de informari pana la data privatizarii, si 136 de informari in perioada 2002-2004.
Raportul Comisiei senatoriale evidentia si aspecte mai putin cunoscute cum ar fi despagubirile la care s-a obligat Statul Roman fata de cumparator!
Comisia senatoriala care a investigat conditiile de legalitate ale privatizarii PETROM, a realizat un raport (vezi documentul atasat la finalul articolului)care nu a mai fost supus niciodata dezbaterii in Parlament, motiv petru care se poate conchide ca politicul a avut tot interesul sa stinga acest subiect si sa-l lase fara urmari in Justitie. In acest Raport pe care vi-l prezentam in format pdf, fila cu fila, senatorii au sesizat si aspecte mai putin cunoscute publicului pana acum, cum ar fi prevederile referitoare la obligatiile postprivatizare ale vanzatorului, extrem de dubioase, cum ar fi Angajamentul de despagubire privind Mediul”.„Prin acest angajament, Statul Roman este obligat ca pe o perioada de 15 ani sa despagubeasca in totalitate cumparatorul pentru orice pretentii in legatura cu poluarea anterioara a mediului, iar pe o perioada de 30 de ani sa despagubeasca cumparatorul in totalitate pentru orice pretentii in legatura cu abandonarea si scoaterea din functiune a sondelor abandonate, oprite, inchise sau care asteapta sa fie abandonate. Statul roman isi asuma responsabilitati si eventuale cheltuieli de remediere si/sau despagubiri fara o limita valorica in masura in care sunt pretinse de catre terti sau autoritati de mediu ca efect al poluarii istorice. De remarcat ca aceste responsabilitati s-au sumat fara a avea date concrete cu privire la volumul acestor lucrari si mai ales a cosnturilor aferente, care pot fi nelimitate. La data elaborarii prezentului RAPORT, din informatiile pe care le detinem, Compania Petrom-OMV a inregistrat obligatia statului roman de a achita suma de 363 milioane euro, pentru lucrarile de mediu deja realizate”.
Un alt episod interesant din Raport priveste situatia terenurilor PETROM aflate in clarificare la data privatizarii, senatorii concluzionand ca acestea, in marea lor majoritate, „sunt situate in mediul urban unde dinamica preturilor cunoaste o crestere exponentiala, in mod cert se va inregistra o diferenta semnificativa, intre valoarea reala de piata pretul prevazut in contractul de privatizare”. In opinia comisiei, aceste prevederi care au obligat Statul Roman la vanzarea actiunilor rezultate ca urmare a majorarii capitalului social cu terenurile aferente au reprezentat in fapt „TRECEREA IN PROPRIETATEA COMPANIEI A UNOR TERENURI SUBEVALUATE”. De aici, calculand doar cu o diferenta de doar 100 euro metrul patrat a iesit o suma frumusica: 2 miliarde de euro la 2000 de hectare ale Petrom la data privatizarii care s-au evaporat prin simplele prevederi sus mentionate!
CONCLUZIE: „Cum valoarea Companiei SNP Petrom S.A. a fost estimata tinandu-se cont si de datoriile acumulate, anularea ulterioara a acestora de catre Guvern, prin contractul pe privatizare, fara a modifica pretul de oferta, reprezinta prejudiciu adus statului roman”!
Raportul Comisiei senatoriale finalizat in noiembrie 2007 reprezinta un document care, in orice tara civilizata, care tine la economia ei, la valorile ei, ar fi fost temelia de pornire a unei ample anchete care sa fi tras la raspundere toti factorii decidenti responsabili de aceasta privatizare. Dar, ca un facut, privatizarea Petrom a ramas un subiect tabu, disecat si paradisecat doar in mass media. Poate ca, totusi, in ceasul al 12-lea, cineva se va sesiza si va avea curajul de a duce pana la capat un act de justitie contaminat de prea multe interese la varf si prea mult dezinteres fata de cetatean.

Ba!!!

Romania trebuie salvata!

Dar, chiar se doarme in tara asta! Astia au dat pe companie 669mil euro si acum vor inapoi 600? Dupa ce si-au luat profit de 1000 de ori mai mult decat au investit si vor si banii inapoi pe care i-au platit la achizitionarea companiei? Pei pentru cine mai sunt banii astia? Tot pentru PSD sau pentru PDL de data asta, un asa tun de final!

Lume nu te mai trezesti odata?

Cum a ajuns statul roman sa fie dator catre Petrom cu circa 600 de milioane de euro​

Romania trebuie salvata!
hotnews.ro
Marţi, 2 august 2011, 13:04


Statul roman este dator companiei OMV Petrom cu circa 2,46 miliarde de lei (aprox.600 de milioane de euro). De altfel, chiar in raportul financiar pe 2010, se arata ca aceasta este suma totala estimata pe care Petrom o revendica de la stat pentru unele cheltuieli de mediu. Intr-o prima faza, Ministerul Mediului analizeaza posibilitatea de a returna companiei OMV Petrom 91,6 milioane de lei, fara TVA, reprezentand costuri de decontaminare a mediului. La solicitarea HotNews.ro, Ministerul Mediului a precizat ca a fost infiintat un comitet de avizare care trebuie sa ia o decizie cu privire la plata celor 91,6 milioane de lei. In cazul in care se va ajunge la o disputa intre cele doua parti, cazul va fi solutionat de catre Curtea Internaţională de Arbitraj la Paris, precizeaza Ministerul Mediului. 

Pentru plata acestor obligatii nu exista un termen limita, sustin surse din domeniu. Trebuie precizat ca in 2004 cand a cumparat Petrom, OMV a platit pentru 33,34% din acţiuni suma de 669 milioane euro. Dupa aceea, a majorat capitalul social cu 830,6 milioane euro si astfel a ajuns sa detina 51% din actiuni. In total, Petrom a ajuns sa coste 1,5 miliarde de euro.

Petrom: Pentru inchiderea sondelor, statul datoreaza aproape 2 miliarde de lei, iar pentru obligatiile de mediu de la Doljchim 466 milioane de lei

  • Conform contractului de privatizare, OMV Petrom are obligaţia de a închide sondele care sunt abandonate şi care urmează să fie scoase din funcţiune, se arata intr-un raport pe 2010 privind situatia financiara a Petrom. "Aceste cheltuieli vor fi recuperate de la statul român, întrucât acestea se referă la activităţi de explorare şi producţie efectuate înaintea procesului de privatizare a OMV Petrom în 2004. Ca urmare, OMV Petrom S.A. a înregistrat datorii estimate cu dezafectarea şi respectiv creanţe de la statul român în sumă de 1.992,84 milioane lei la 31 decembrie 2010 (2009: 1.835,22 milioane RON). De asemenea, OMV Petrom S.A. a înregistrat creanţe de la statul român referitoare la obligaţiile de mediu în E&P, Rafinare şi Doljchim în sumă de 466,11 milioane RON (2009: 537,46 milioane RON) întrucât acestea existau înaintea procesului de privatizare a OMV Petrom S.A", se mai arata in raport.

OMV Petrom a înaintat două notificări prin care solicită rambursarea costurilor de decontaminare a mediului, în sumă de 91,68 milioane RON. Până în prezent, statul român nu a plătit sumele solicitate. Procedurile contractuale de rambursare sunt în desfăşurare.

Contactat de HotNews.ro, Ministerul Mediului confirma ca a primit cele doua notificari, una in 2009 si cealalta in 2010.

  • Precizare: Ministerul Mediului a furnizat HotNews.ro raspunsuri partiale. De exemplu, nu a raspuns in cat timp si in ce mod trebuie platite toate aceste sume.

"În temeiul art. 2.1 din Anexa P la Contractul de privatizare nr. 5/2004, S.C. OMV Petrom S.A. a transmis notificări de pretenţie către Ministerului Mediului şi Pădurilor, Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, în perioada 2009 şi 2010", arata Ministerul Mediului.

  • Notificarea pretenţiei nr. 971/20.11.2009 pentru obiectivul Închiderea celor două batale de şlamuri fosfo-amoniacale de pe platforma Combinatului Doljchim Craiova, în valoare de 30.252.175,84 lei (exclusiv TVA), echivalentul a 7.198.120,94 euro;
  • Notificarea pretenţiei nr. 118/26.03.2010, pentru obiectivul Ecologizarea celor două batale interioare din cadrul Rafinăriei Petrobrazi, în valoare de 61.431.494,04 lei (exclusiv TVA), echivalentul a 15.315.786,79 euro.

Abia la inceputul anului, s-a contituit un comitet la nivelul ministerului care sa analizeze aceasta problema. In cadrul Ministerului s-a constituit prin Ordinul 97/18.01.2011, completat prin Ordinul 978/28.02.2011, Comitetul de avizare/aprobare pentru probleme de mediu “Petrom”, pentru punerea în aplicare a prevederii art. 20, alin (6) din Legea nr. 555/2004 privind unele măsuri pentru privatizarea SNP Petrom SA, organism specializat care funcţionează pe lângă Ministerul Mediului şi Pădurilor, ce a preluat îndatoririle Vânzătorului cu privire la problemele de mediu prevăzute în Contractul de privatizare nr. 5/2004 a SNP „Petrom” SA", arata Ministerul Mediului.

În cadrul acestui Comitet sunt analizate, verificate şi dezbătute cele doua notificari. Comitetul are trei variante de decizii: plata totala, plata partiala sau refuzul platii.

  • Conform Ordinului nr.97/2011 „aprobă plata totală/parţială sau refuzul costurilor solicitate pentru pierderile de mediu suferite de S.C. OMV Petrom S.A., rezultând din contaminarea istorică...”, iar conform art.8, alin. (6) „Decizia finală a Comitetului de aprobare se semnează de Preşedintele acestuia şi se supune aprobării Guvernului prin hotărâre a Guvernului.”
Conform contractului de privatizare 5/2004, disputele pot fi solutionate definitiv de către Curtea Internaţională de Arbitraj, un astfel de proces urmand sa aiba loc la Paris.


Ce prevede contractul de privatizare 5/2004 in privinta soluţionarii disputelor
  • „7.1 Soluţionarea disputelor 7.1.1 Orice dispută sau neînţelegere care ia naştere din sau în legătură cu prezentul Contract, inclusiv, fără a se limita la, orice dispută cu privire la încheierea sa, valabilă, existenţa, nulitatea, încălcarea, încetarea sau nevalabilitatea Contractului (denumită „Dispută” în cadrul acestei secţiuni 7 (Soluţionarea Disputelor), care nu poate fi soluţionată pe cale amiabilă în termen de 180 (una sută optzeci) de Zile Calendaristice de la notificarea transmisă de oricare dintre Părţi privind potenţiala Dispută va fi soluţionată definitiv de către Curtea Internaţională de Arbitraj CIC conform Regulilor de Arbitraj CIC. Partea care cere iniţierea procedurii arbitrale va transmite celeilalte Părţi o notificare scrisă cu privire la iniţierea procedurii.
  • 7.1.2 Arbitrajul se va desfăşura la Paris, Franţa în limba engleză, iar tribunalul arbitral va fi format din 3 (trei) arbitri numiţi în conformitate cu Regulile CIC.”