vineri, 27 august 2010

Cum a scăpat Dinu Patriciu de datoriile Petromidiei

Romania trebuie salvata!
Teodora Vasâlca
EVZ.ro


Omul de afaceri a cumpărat rafinăria cu 50 de milioane de dolari, în 2000, tocmai pentru că şi-a asumat plata restanţelor ei la stat, transformate însă de guvernarea PSD în obligaţiuni.

Sursa: Razvan Valcaneantu1 /2.
DINU PATRICIULa 10 ani de la privatizarea companiei Petromidia, datoriile companiei la stat încă nu sunt achitate şi nici nu vor fi prea curând. Ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, a anunţat ieri, într- un interviu acordat Bloomberg, că guvernul este dispus să negocieze prelungirea termenului de plată a datoriilor Rompetrol. Asta pentru că statul nu este interesat să redevină acţionar al companiei, mai ales unul minoritar.



Termenul final până la care grupul Rompetrol are de achitat 603 milioane de dolari asumate în 2003 expiră la 30 septembrie.

Mâna largă a statului

În luna august, Rompetrol, controlat din 2007 de grupul petrolier de stat din Kazahstan KazMunaiGaz, a achitat deja în conturile statului suma de 71 de milioane de dolari, sumă care îi permite să păstreze controlul asupra companiei, în cazul în care, pentru restul datoriei, statul ar fi devenit acţionar la Rompetrol Rafinare (Petromidia).

Povestea Petromidiei şi a datoriilor acesteia este extrem de încâlcită. Începe din octombrie 2000, când Dinu Patriciu, prin Rompetrol Group Olanda, câştigă privatizarea rafinăriei.

"În contractul de privatizare dintre Fondul Proprietăţii de Stat (FPS) şi Rompetrol, Rompetrol s-a angajat să plătească integral datoriile Petromidiei la buget şi fosta Bancorex, de aceea a cumpărat rafinăria la preţ mai mic", ne-a declarat Radu Sârbu, preşedintele de atunci al FPS.

Astfel, Rompetrol a plătit, în trei rate, 50,5 milioane de dolari pe o companie care valora 700-800 de milioane de dolari, potrivit lui Sârbu.

Datoriile asumate atunci erau de 340 de milioane de dolari şi, adunând investiţiile angajate de 225 de milioane de dolari, valoarea tranzacţiei se ridica la 615 milioane de dolari.

Vremuri noi

Sârbu nu a precizat care a fost termenul prevăzut în contractul de privatizare pentru plata datoriilor, dar a spus că, de obicei, termenul era de cinci ani. La trei ani de la semnarea contractului de privatizare, în 2003, sub semnătura premierului Adrian Năstase şi al ministrului finanţelor Mihai Tănăsescu, toate datoriile şi penalităţile sunt transformate în obligaţiuni purtătoare de dobândă şi cu scadenţă la şapte ani.

Contactat de EVZ, Mihai Tănăsescu a declarat că termenul de şapte ani a fost decis de parlament. Întrebat de ce datoriile au fost transformate în obligaţiuni, Tănăsescu a răspuns că "la momentul respectiv aceste datorii acumulate puteau să fie plătite dacă era posibil. Se pare că nu era".

STRATEGIE

Statul, generos la ştergerea datoriilor

Cum s-a ajuns la soluţia obligaţiunilor? Potrivit lui Mihai Tănăsescu, au fost câteva variante în lucru atunci, printre care închiderea companiei, transformarea datoriilor în acţiuni sau în obligaţiuni. S-a ales ultima soluţie, "considerată cea mai bună la momentul respectiv".

"Problema e în 2007, când i s-a admis să nu mai fie supravegheată de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi i s-a dat voie să se vândă", a completat Tănăsescu.

De menţionat că ordonanţa a devenit lege în 2005, când a fost promulgată de Traian Băsescu, iar permisiunea de a vinde Petromidia i-a fost acordată lui Patriciu în 2007 în timpul mandatului lui Călin Popescu-Tăriceanu.

Facilităţi fiscale

Mai trebuie menţionat că la privatizare compania a mai primit o serie de facilităţi, prin Ordonanţa 248/2000, semnată, printre alţii, de Mugur Isărescu, atunci premier, şi de preşedintele Consiliului de administraţie al FPS, Radu Sârbu.

"Se vor acorda prin hotărâre a guvernului facilităţi la plata unor obligaţii bugetare şi a altor obligaţii către Ministerul Finanţelor". Lista facilităţilor nu este însă cunoscută public. Radu Sârbu spune că probabil a fost vorba de eşalonarea datoriilor şi ştergerea penalităţilor, aşa cum se obişnuia în acea vreme.

De altfel, dacă ne uităm în urmă, nu există mare privatizare în care statul să nu fi acordat facilităţi fiscale majore. Fie vorbim de Rafo, Sidex, Alro, Petrom, privatizarea acestora a stârnit ample scandaluri de presă.

La privatizarea rafinăriei Rafo Oneşti, de pildă, premierul Adrian Năstate aprobă "stingerea, prin conversia în acţiuni, care vor fi vândute investitorului strategic", a unor creanţe ale statului asupra societăţii însemnând impozite, taxe şi alte venituri bugetare.

Şi e doar un exemplu de facilitate fiscală. Aceeaşi procedură a fost aprobată şi la Sidex Galaţi, privatizată cu LNM Holdings, în 2001, care a beneficiat şi de stingerea debitelor societăţii către societăţile de stat Electrica, Termoelectrica, Romgaz, Distrigaz Sud sau CFR Marfă. Sidex a beneficiat de ştergerea unor datorii egale cu cea a Rompetrol, de 600 milioane dolari.

Rămân în discuţie şi preţurile mici pe care statul le-a încasat din vânzarea companiilor. Celebră este vânzarea Alro Slatina, cel mai mare producător de aluminiu din Europa de Est. Deşi giganţi mondiali ca Pechiney (Franţa), Alcan (Canada), Alcoa (SUA) au vrut compania, statul a cedat controlul pentru 11,4 milioane dolari.

Garanţii pentru Rafo

Pe de altă parte, statul continuă să acorde facilităţi. Recent, a decis să dea răgaz un an companiei americane Ford la realizarea obligaţiilor de investiţii asumate la privatizarea Automobile Craiova.

Oficialii Ford dau vina pe criză şi vor fi scutiţi şi de plata penalităţilor, între 3 şi 14 milioane euro, declarând că "este în interesul tuturor ca aceşti bani să fie investiţi în uzină şi nu cheltuiţi altfel". De menţionat şi că guvernul pregăteşte acordarea unor garanţii de 330 milioane euro pentru Rafo Oneşti.

În afacerea de 100 de milioane de euro de la Portul Constanța intră și Grup Servicii Petroliere

Romania trebuie salvata!
Cotidianul.ro
Dan Odagiu

În afacerea de 100 de milioane de euro de la Portul Constanța intră și Grup Servicii Petroliere

Nu trebuie să fi primul la o licitație în România ci chiar al treilea și să ai mari șanse să fi declarat câștigător. Așa se pare că se va întâmpla cu compania Grup Servicii Petroliere a lui Gabriel Comănescu. Iar acest fapt se datorează Consilului Național de Soluționare a Contestațiilor care practic a anulat o hotărâre a Curții de Apel Constanța.

În România totul poate fi contestat, iar timpul pentru rezolvarea tuturor contestațiilor depuse poate dura la infinit. Așa e legea în România și drept urmare fiecare companie se folosește de portițele legii. Iar acest fapt poate dăuna grav economiei. Este cazul unei licitații de la Portul Constanța în valoare de 100 de milioane de euro. În urma deschiderii documentațiilor depuse conducerea Portului Constanța a declarat drept câștigătoare firma germană Josef Mobius Bau AG din Germania, urmată de firma olandeză Van Oord și asocierea Grup Servicii Petroliere/Jan De Nul. Cum în urma unei contestații depuse la Curtea de Apel Constanța s-a hotărăt scoaterea firmei germane de la licitație, pe motiv că nu avea experiența cerută prin caietul de sarcini, Administrația Porturilor Constanța a continuat negocierilor cu compania olandeză Van Oord. Numai că după nici o lună de zile o altă surpriză. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) spune că oferta tehnică a olandezilor este în neregulă și asta în condițiile în care autoritatea contractantă spune că totul e bine. Dar ce contează dacă sunt interese mari în jurul acestei afaceri. Așa se face că CNSC cere administrației Portului Constanța să continue negocierile cu Grup Servicii Petroliere în dauna companiei olandeze.

Compania Grup Servicii Petroliere este una destul de cunoscută puterii. Spre exemplu la ceasul de seară al ultimei dezbateri de dinaintea turului II al alegerilor, un aspect a sărit în ochii tuturor: chestiunea Rusiei. Traian Băsescu şi-a acuzat contracandidatul că a fost în vizită la Moscova şi, în acelaşi timp, şi-a asumat un merit... nemeritat. Băsescu a susţinut, la un moment dat, că preferă să nu meargă la Moscova, dar firmele româneşti să încheie contracte de 250 milioane de dolari. Practic, Traian Băsescu a dat de înţeles că respectivul contract, încheiat de Grup Servicii Petroliere Constanţa cu firma „Gazprom" pentru construirea unui gazoduct până la Soci, o conductă submarină de 150 de kilometri, pentru racordarea sistemului de gaze rusesc la Soci, ar fi o reuşită a politicii sale, a relaţiilor diplomatice, în concluzie un merit personal. „E o firmă românească ce execută această lucrare. De unde inventaţi dumneavoastră că România nu are relaţii cu Rusia? România nu are relaţii de subordonare cu Rusia, dar are foarte bune relaţii", a declarat Traian Băsescu.