duminică, 10 iulie 2011

Bani europeni aruncaţi pe apa Dâmboviţei Eşecurile Elenei Udrea în afacerea Bute

Romania trebuie salvata!

Ministrul Elena Udrea a anunţat cu mare pompă că meciul de box Bute-Mendy va constitui un prilej extraordinar pentru promovarea turismului românesc în ţară şi în străinătate, motiv pentru care a alocat 2 milioane de euro din fonduri europene pentru ca telespectatorii să aibă în faţa ochilor celebra frunză, adică logoul turistic al României.
Amatorism la nivel înalt la semnarea contractului
Ministerul condus de Elena Udrea a încheiat contractul cu o firmă obscură a lui Rudel Obreja (atât el ca persoană, cât şi FR Box fiind suspendate de FIBA), iar prestaţia acesteia se cuantifică prin audienţe tv. A aloca sume imense de bani în contul unor audienţe prestabilite denotă un amatorism la cel mai înalt nivel din partea Elenei Udrea. Dovada nepriceperii (sperăm să nu fie şi altceva la mijloc) a fost deja confirmată.
Conform contractului, pentru sosirea în ţară a celor doi pugilişti, s-a stabilit câte o audienţă tv de 5.080.000 telespectatori care ar fi urmat să vadă timp de 2 minute „frunza" în direct. Rezultatul: eşec în cazul sosirii lui Bute - audienţă de 1,7 milioane telespectatori şi catastrofă la sosirea lui Mendy - 360.000 de telespectatori.
Pentru alte două evenimente - antrenamentele oficiale şi conferinţa de presă -, situaţia este ciudată. Carmen Moraru, director general în Direcţia Generală Turistică din MDRT, a declarat pe 29 iunie la Antena 3 că audienţa stabilită este tot de 5 milioane telespectatori pentru fiecare eveniment. În documentele ministerului apare însă câte o audienţă de 508.000 telespectatori, deşi o conferinţă de presă oficială şi chiar antrenamentele pentru public sunt, de regulă, mai interesante pentru telespectatori decât sosirile pe aeroport ale competitorilor. Mai este de semnalat că în textul documentului există înaintea cifrei de audienţă de 508.000 un spaţiu mai mare decât între celelalte cuvinte, ceea ce ne poate duce cu gândul la o posibilă rectificare ulterioară prin ştergerea unei cifre. Oricum, nici obiectivul anunţat pentru aceste două evenimnente nu a fost realizat. Antrenamentele publice au fost urmărite de puţin peste 300.000 de telespectatori, iar la conferinţa de presă (nu avem încă datele de audienţă) filmarea a fost execrabilă, logoul turistic fiind văzut de parcă ar fi fost în ceaţă.
Ţintă ratată: Canada şi SUA
Oficialii din MDRT susţin că promovarea logoului turistic al României în timpul desfăşurării meciului va avea rezultate pozitive în Canada şi SUA. Concret, se crede că telespectatorii din aceste state care vor vedea „frunza" în timpul meciului vor da năvală în România. Carmen Moraru susţinea tot pe 29 iunie la Antena 3 că „ultimele meciuri ale lui Bute au fost urmărite în direct de 50 de milioane de abonaţi şi în direct şi reluare de un total de 99 de milioane de familii pe cinci continente". Nu ştim de unde a scos oficialul MDRT aceste cifre - prin presa românească se vorbea de audienţe în Canada între 1,5 şi 2 milioane de telespectatori la meciurile anterioare ale românului. Oricum, calculele de acum sunt complet greşite. Meciul lui Bute nu va rupe gura târgului în Canada şi cu atât mai puţin în SUA. Nici una din cele trei mari televiziuni ESPN, Showtime şi HBO nu transmite meciul, având alte evenimentele sportive - inclusiv alte gale de box - în program. Trecem peste faptul că, în Canada (ca şi în SUA), ora meciului este una în care lumea este la serviciu. Mai mult, în Canada meciul va fi transmis în sistemul pay-per-view, cei interesaţi urmând să plătească câte 50 de dolari canadieni.
Ţinând cont de aceste date tehnice, este clar că aşa-zisa promovare turistică în Canada şi SUA nu va avea vreun efect. Carmen Moraru a explicat că turiştii din Canada şi SUA (alături de cei din Germania, Marea Britanie, Austria şi Italia) reprezintă ţinte pentru turismul românesc. „Anual din Canada vin cca 40.000 de turişti în România, iar împreună cu cei din SUA totalul este de 200.000, sau pe undeva pe la 170 - 180.000", a declarat Carmen Moraru. Declaraţiile dnei Moraru sunt pur şi simplu fanteziste şi sunt contrazise de Institutul Naţional de Statistică. Astfel, dacă luăm drept reper situaţia din 2010, aflăm că 95% dintre turişti străini care au venit în România sunt din Europa. Cum în 2010 au venit aproape 1,5 milioane de turişti străini, rezultă că turiştii neeuropeni au fost în jur de 70.000. Chiar dacă am presupune că ei provin doar din SUA şi Canada, cifrele sunt cu mult sub ce ne-a spus Carmen Moraru.
Se va atinge audienţa internă pe 9 iulie?
Faptul că în SUA şi Canada nu se vor înregistra audienţele estimate se datorează - printre altele - faptului că meciul Bute-Mendy este unul care nu prea interesează pe nimeni. (La ultimul meci, cel cu Brian Magee, în Bell Center s-au aflat 12.219 spectatori într-o arenă de 23.000 de locuri, ceea ce spune multe în ceea ce priveşte „interesul" pentru meciurile românului.)
Mendy se află pe poziţia 11 în ierarhia IBF a boxerilor din această categorie (Andrade, cel care a pierdut în două rânduri în faţa lui Bute, este mai bine clasat, fiind pe locul 9 – n.a.), ceea ce face ca meciul pentru centură să nu fie deloc atractiv în lumea boxului mondial. În plus, se consideră că Mendy face parte din categoria boxerilor aleşi să lupte cu titularul centurii pentru a-i îmbogăţi acestuia palmaresul. Dacă în România, fostul campion mondial Leonard Doroftei a afirmat fără echivoc că Mendy este un boxer slab, iată că şi experţii străini susţin acelaşi lucru. Iată un titlu din publicaţia Boxing News 24B - "Bute vs Mendy: Is this the last mismatch for Lucian?" (În articol se pune întrebarea dacă Mendy este ultimul adversar soft pentru Bute şi se mai pune o întrebare, şi anume dacă Bute va accepta să boxeze cu singurii doi boxeri valoroşi de la această categorie, Pawlik şi Kessler).
Nu în ultimă instanţă, la casele de pariuri cotele sunt extrem de mici în ceea ce priveşte victoria lui Bute: între 1,01 şi 1,04. Astfel de cote sunt specifice la meciuri de genul (să zicem) Dinamo - Triumf Bârca (echipa de juniori) sau Real Madrid - Săgeata Stejaru.
În ceea ce priveşte audienţa internă, ea este estimată tot la 5 milioane de telespectatori. Elena Udrea şi „specialiştii" ei din minister uită că evenimentul sportiv cu cea mai mare audienţă în ultimul timp a fost o semifinală a Campionatului Mondial de Fotbal din 2010 (Spania - Germania), dar şi aceasta a avut în faţa micilor ecrane doar 2,6 milioane de telespectatori. În documentele ministerului se arată că în diferite faze ale meciului telespectatorii vor vedea „frunza" în diferite zone ale ringului, în sală etc. Este însă greu de crezut că în timpul meciului şi al pauzelor dintre reprize (câte vor fi ele) telespectatorii români şi cei străini vor sta cu ochii ca pe butelie pe corzile ringului şi pe celelalte locuri unde va fi vizibilă frunza. Se impun două întrebări: trebuiau cheltuiţi atâţia bani pentru ca românii să vadă "frunza"? Românii nu au descoperit până acum că există turism în România?
Va lua Udrea banii înapoi?
Carmen Moraru mai declara pe 29 iunie că, în cazul în care nu vor fi atinse audienţele stipulate în contract, atunci ministerul va lua înapoi banii alocaţi. Suntem curioşi dacă oficialii MDRT se vor ţine de cuvânt, mai ales că, până în momentul de faţă, audienţele estimate pentru primele patru evenimente au fost ratate cu brio. În plus, Elena Udrea trebuie să explice următoarele: cum de s-a ajuns la situaţia UNICĂ într-un stat din Uniunea Europeană ca o gală de box profesionist (deci un eveniment privat) să fie finanţată sub diferite forme de către stat; de asemenea, trebuie să explice dacă utilizarea de fonduri europene nerambursabile pentru acest eveniment este în concordanţe cu prevederile financiare ale UE; nu în ultimul rând, Elena Udrea trebuie să mai explice de ce s-a plătit o sumă enormă pentru o astfel de promovare.
Cotidianul.ro
Publicat Joi, 07 iulie 2011Lucian Gheorghiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu