marți, 9 decembrie 2008

24 de milioane de euro la drumuri pentru prietenii PNL

Aceasta este valoarea lucrărilor „uitate“ iniţial, dar pe care Compania de Autostrăzi s-a gândit să le achite constructorilor în ultimele zile de mandat PNL.






Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a majorat, în ultimele zile de mandat ale lui Ludovic Orban la Ministerul Transporturilor, mai multe contracte privitoare la reparaţia şi modernizarea unor drumuri cu 34 de milioane de euro. 24 de milioane de euro au mers către firmele Selina şi Romstrade aparţinând, în ordine, lui Beniamin Rus, membru PNL Bihor, cealaltă lui Nelu Iordache, unul dintre apropiaţii ministrului Ludovic Orban. Plăţile suplimentare au fost justificate prin nevoia unor lucrări mai ample decât cele prevăzute iniţial, când nu se ştia că traficul va creşte exponenţial. Erorile de strategie şi nepotrivirile din teren, dese în ultimul timp, permit firmelor să câştige licitaţiile cu preţuri mici, după care valorile contractelor sunt rotunjite în sus, rezultând profituri substanţiale pentru constructori.Contractul încheiat de CNADNR cu firma lui Beniamin Rus pentru repararea a 8,5 kilometri din centura Oradea este tipic.
Ca şi cum numărul de autovehicule din România ar fi urmat să scadă, cel mult să rămână acelaşi, studiul de fezabilitate pentru această şosea nu a prevăzut lărgirea acesteia la două benzi pe sens, ci doar o reparaţie a drumului existent. Trebuie precizat totuşi că studiile de fezabilitate au la bază şi cercetări de trafic ce arată evoluţia acestuia într-un anumit orizont de timp. Licitaţia pentru aceste lucrări a fost câştigată de firma Selina cu 22 de milioane de lei, adică aproximativ şase milioane de euro. Norocul orădenilor a fost vizita ministrului Ludovic Orban, în primăvara acestui an, pe centură. Vizionar, ministrul Orban şi-a dat seama că e nevoie de două benzi pe sens şi ca urmare a dispus lărgirea centurii. Desigur, lucrările urmau să fie făcute de către firma care deja le începuse, anume Selina.Potrivit prevederilor legale referitoare la achiziţiile publice, dacă lucrările nu au legătură cu cele iniţiale trebuie organizată o nouă licitaţie, aceasta cu atât mai mult dacă valoarea depăşeşte 50% din contractul iniţial. CNADNR a preferat să păstreze firma Selina care în primăvară a şi început lărgirea, fără a şti chiar câţi bani va primi în plus de la CNADNR. Din primăvară, contractul a fost ajustat pentru lucrări de mutare a utilităţilor şi de reproiectare cu încă trei milioane de euro, iar săptămânile trecute, Ministerul Transporturilor a anunţat încă o majorare a contractului cu 17 milioane de euro, adică în total 26 de milioane de euro pentru 8,5 kilometri, deci o medie de trei milioane de euro pe kilometru.Suma totală nu este cu mult mai mică decât cele patru milioane de euro ce urmează a fi plătiţi pentru realizarea autostrăzii Arad-Timişoara de la zero. Incapacitatea CNADNR şi a firmelor de consultanţă angajate de a prevedea că zona limitrofă a Bucureştiului va avea o dezvoltare exponenţială şi că actuala centură ocolitoare nu va mai fi suficientă bagă bani în plus şi în buzunarul altei firme. Compania a anunţat o majorare cu 7,63 milioane de euro a contractului semnat cu firma Romstrade pentru lărgirea a zece kilometri din centura de nord a Capitalei, corelată cu lucrări de fluidizare a traficului pe nouă kilometri din DN1.Studiile de fezabilitate ale companiei, plătite cu bani grei în 2006, nu au prevăzut creşterea traficului greu sau aportul de trafic al autostrăzilor Bucureşti-Constanţa şi Bucureşti-Ploieşti, se susţine în nota de fundamentare privitoare la majorare. În plus, centura ar putea fi utilizată ca drum tehnologic de către utilajele folosite pentru construirea viitoarei autostrăzi de centură a Capitalei. De aceea, CNADNR a propus o altă soluţie, mai rezistentă pentru această şosea, şi desigur mai mulţi bani plătiţi firmei Romstrade. După venirea ministrului Orban la Transporturi, cifra de afaceri a firmei Romstrade a crescut de zece ori, patronul acesteia, Nelu Iordache, eclipsând vechii regi ai asfaltului.
Plus de 35%

Nici drumurile din Moldova nu au fost scutite de revelaţiile CNADNR. Contractele de reparare a DN11A şi DN12A au fost majorate recent cu 8,3 milioane de euro, adică cu un indice cuprins între 30 şi 50% din valoarea iniţială.
08 Dec 2008 Doru Cireasa: Cotidianul

Un comentariu: