joi, 16 iulie 2009

Locul in care castigi linistit 3000 de euro pe luna

Romania trebuie salvata!
Cotidianul
15 Iul 2009 Doru Cireasa

Cei o mie de angajaţi auxiliari ai ROMATSA pun pixul jos la ora patru şi câştigă lunar în medie 3.000 de euro.
Regia Autonomă a Traficului Aerian din România (ROMATSA) are probleme cu banii. Nu cum se obişnuieşte în vremuri de criză, să nu aibă de unde să îi scoată, ci, dimpotrivă, nu ştie ce să facă cu ei. Potrivit proiectului de buget pe 2009, regia care răspunde de dirijarea traficului aerian în spaţiul naţional şi-a bugetat pe acest an cheltuieli cu personalul de 405,43 milioane de lei, în creştere cu 1,24% faţă de anul trecut. Suma reprezintă aproape două treimi din totalul veniturilor regiei, cifrate la 645,71 milioane de lei. Banii de salarii vor fi 263,14 milioane de lei, cu 0,3% mai puţin decât anul trecut.
Venitul mediu lunar al unui angajat ROMATSA va fi în acest an de 12.906 lei, adică aproximativ 3.000 de euro.

Fericiţii români plătiţi cu 3.000 de euro pe lună nu sunt doar cei aproximativ 600 de controlori de zbor (personalul care urmăreşte şi dirijează traficul aerian), ci şi peste 1.000 de angajaţi auxiliari. Mulţi au ajuns în regie după rubedeniile, relaţiile, prieteniile, influenţa pe care le aveau. Deşi este obligată prin lege să scoată la concurs toate posturile disponibile, cam nimeni nu ştie despre astfel de concursuri la ROMATSA acum sau în trecut.

Regia nu a putut informa asupra vreunui astfel de anunţ public de angajare, s-a arătat după o solicitare de presă trimisă în trecut de ziarul nostru. Regia a devenit angajator de lux pentru familii întregi aparţinând unor consilieri de miniştri ai Transporturilor, foşti generali şi înalţi funcţionari publici căzuţi în dizgraţie. Aleodor Frâncu, fostul şef al Cancelariei guvernului Tăriceanu, şi-a găsit refugiul în funcţia de director general ROMATSA după ce a fost exclus de la Guvern, ca urmare a trecutei sale colaborări cu Securitatea.

Cauza pentru care ROMATSA, regie care se autofinanţează din taxele percepute liniilor aeriene pentru tranzitarea spaţiului aerian naţional, se joacă cu banii este una de principiu. Potrivit actului de aderare a României la Eurocontrol, organismul de control al spaţiului aerian european, regia nu are voie să facă profit, însă banii trebuie cheltuiţi. „Nu avem voie să facem alte cheltuieli în afara celor de exploatare, investiţii şi cheltuieli cu personalul”, spune Bogdan Donciu, directorul general al ROMATSA.

Soluţia în cazul de faţă: drepturi de natură salarială date cu nemiluita nu numai controlorilor de zbor, ci oricărui angajat ROMATSA, inclusiv celor care la ora patru pun pixul jos şi pleacă. Potrivit bugetului pe 2009, în afara cheltuielilor cu salariile, regia va mai da 18,83 milioane de lei adaosuri de risc profesional, va plăti la stat 88 de milioane de lei cheltuieli şi contribuţii de vacanţă, prime de vacanţă în valoare de două salarii lunare, tichete de masă, tichete de creşă, drepturi speciale la participare la fondul de profit, cheltuieli de relocare şi de plecare din instituţie a personalului.

Cât priveşte cealaltă posibilitate a regiei de a cheltui banii în surplus, situaţia stă cam aşa. Dacă în 2008 nivelul investiţiilor făcute de ROMATSA în sistemele de dirijare a traficului ce îi aparţin pe aeroporturi a fost de 27 de milioane de lei, în acest an investiţiile vor fi de 56 de milioane de lei. Doar trei aeroporturi din România, respectiv Bucureşti Otopeni, Bucureşti Băneasa şi Timişoara, au sisteme tip ILS de aproximativ ultimă generaţie care să permită aeronavelor să aterizeze indiferent de nivelul vizibilităţii. „În loc să dea aceste salarii uriaşe cauzate nu atât de vreun merit al lor, cât de evoluţia pieţei aviaţiei, ROMATSA ar trebui să upgradeze toate sistemele Alenia achiziţionate în anii trecuţi”, opinează Sorin Stoicescu, fost director pentru aviaţia civilă în Ministerul Transporturilor.

Potrivit directorului general ROMATSA, Bogdan Donciu, până la finele anului viitor toate aeroporturile vor avea sisteme ILS care să permită aterizarea aeronavelor la o vizibilitate de aproximativ câteva sute de metri. În plus, directorul spune că regia se află pe locul 26 din 35 european din punctul de vedere al salariilor şi pe 23 din 36 privitor la tarifele practicate. Donciu menţionează că vor fi disponibilizate peste 200 de persoane exact din rândul personalului de suport, fapt care va face ca la un controlor de zbor să existe 1,8 funcţionari (2,8 în prezent), comparativ cu media europeană de 2,3 angajaţi de suport per controlor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu