vineri, 24 iulie 2009

Trei miniştri de dăm în gropi: 200 de milioane USD pierdute

Romania trebuie salvata!

Cotidianul.ro
23 Iul 2009 Doru Cireasa

Din 2004, România a pierdut împrumuturi ale Băncii Mondiale de aproximativ 200 de milioane de dolari destinaţi modernizării sectorului rutier.
În noiembrie 2006, România a luat de la BM-BIRD un împrumut în valoare de 180 de milioane de dolari. Suma reprezenta componenta financiară a proiectului de suport al sectorului transporturilor şi urma să fie completată cu 45 de milioane de dolari, cu titlul de cofinanţare a proiectului, de la buget. Potrivit fişei proiectului de pe site-ul instituţiei mondiale, 50% din bani urmau să fie folosiţi pentru „susţinerea CNADNR în derularea programului de întreţinere periodică şi reparaţii curente pe drumurile naţionale”. Restul urmau să fie cheltuiţi pentru lucrări similare, dar efectuate pe sectorul de cale ferată interoperabil cu cel a UE.
Conform preţurilor curente de pe piaţă, aproximativ 500.000 de dolari pentru repararea unui kilometru de drum naţional, din aceştia bani s-ar fi putut repara capital 500 de kilometri de drumuri naţionale.

Programul este încă în vigoare, până la finele anului, dar împrumutul aferent acordat de BIRD a expirat la finele anului trecut. Din suma totală de 180 de milioane, Ministerul Transporturilor nu a cheltuit decât 27 de milioane de dolari, adică 15% din total. Aceasta în pofida faptului că în general împrumuturile acordate de BM-BIRD au dobânzi mici, cifrate între 3 şi 3,5%.

Pierzând aproximativ 152 de milioane de dolari ai Băncii Mondiale, fiindcă cheltuielile cu repararea drumurilor naţionale cresc exponenţial cu perioada în care acestea nu au fost reparate şi dată fiind sărăcia bugetului CNADNR, Ministerul Transporturilor se gândeşte să facă rost de altă finanţare pentru repararea drumurilor naţionale. CNADNR vrea să contracteze un credit în valoare de 180 milioane de euro de la băncile din România, pentru a finanţa lucrările de întreţinere a drumurilor, a declarat luni ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Acesta explică: „Vrem să luăm acest împrumut pentru a acoperi şi un credit mai vechi. Un fel de refinanţare. Banii vor fi folosiţi pentru întreţinere”, a spus ministrul. Potrivit acestuia, CNADNR a avut 400 milioane de lei (aproximativ 108 milioane de euro) pentru activităţile de întreţinere, dar din această sumă peste jumătate s-a dus pe plata datoriilor companiei din 2008.

Nici proiectul de construire a centurilor ocolitoare pentru cinci mari oraşe, finanţat tot de Banca Mondială, nu a avut mai mult succes. Proiectul „Restructurarea sectorului tarnsporturilor” a fost convenit în noiembrie 2004 şi semnat de Ministerul Transporturilor, CFR SA şi CNADNR, pe de o parte, şi BM-BIRD, pe de altă parte. Valoarea împrumutului era de 225 de milioane de dolari, iar statul român urma să asigure cofinanţare în valoare de 153 de milioane de dolari. Destinaţia era în proporţie de 67% către sectorul rutier, restul fiind direcţionat către cel feroviar. Conform fişei proiectului, pentru zona rutieră se urmăreau „ameliorarea siguranţei rutiere şi construirea unor centuri ocolitoare”. Acordul cu BM expiră la finele acestui an, iar împrumutul acordat de BIRD, peste o săptămână, respectiv la 31 iulie. Până în prezent s-au tras din împrumut 40 de milioane de dolari, adică mai puţin de 18% din banii la dispoziţie. În cei cinci ani scurşi de atunci nu s-a construit nici o centură ocolitoare, iar banii cel mai probabil vor fi pierduţi dacă BM nu va accepta prelungirea acordului şi împrumutului cel puţin încă un an. Planurile prevedeau construirea unor centuri ocolitoare noi, cu două benzi pe sens pentru Reghin, Mediaş, Târgu-Mureş, Braşov şi Bacău.

Anul trecut s-a realizat proiectarea centurilor şi s-a derulat prima fază a licitaţiilor, respectiv întocmirea unei liste scurte de constructori care să intre în faza finală a competiţiei, dar lucrurile s-au oprit aici. În cele şapte luni scurse de atunci, actualii şefi ai MTI şi CNADNR par să nu fi făcut nimic pentru desemnarea câştigătorilor acestor licitaţii. „Am încercat în mod repetat să primim acceptul Băncii Mondiale pentru a construi aceste centuri. Ultima scrisoare a fost trimisă acum o lună şi nu am primit nici un răspuns”, spune un director din cadrul CNADNR. Potrivit acestuia, deşi construirea de centuri ocolitoare este unul dintre ţelurile declarate ale programului, trebuie obţinut mai întâi acordul BM. Instituţia mondială şi-ar fi dat acordul pentru prelungirea împrumutului până la finele anului.

Însă în şase luni nu se mai pot face multe. „Ce să facem în şase luni, cel mult putem selecta constructorii”, spune directorul indicat. Nici ministrul Radu Berceanu, în vizită de lucru ieri pe şantierele ţării, nici secretarul de stat din MTI însărcinat cu fonduri europene, Constantin Dascălu, şi nici Şerban Cucu, directorul pentru finanţări externe a MTI, nu au putut fi ieri contactaţi pentru a comenta situaţia. Localnicii oraşelor cred ce li s-a promis în urmă cu câţiva ani şi privesc cu speranţă încă spre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. „Centura este prioritatea zero pentru Bacău, care aşteaptă doar licitaţia pentru desemnarea constructorului. Este important însă ca Guvernul să prelungească acordul cu Banca Mondială, care expiră la 31 iulie, pentru a se putea asigura fondurile necesare”, speră Dragoş Benea, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu