marți, 25 august 2009

Regii asfaltului vor exclusivitate pe tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti. A treia bandă a autostrăzii mai aşteaptă

Romania trebuie salvata!

Cotidianul.ro
24 Aug 2009 Doru Cireasa


Licitaţia de construire s-a amânat deoarece statul nu a putut oferi participanţilor planurile autostrăzii. Proprietatea asupra planşelor aparţine regilor asfaltului.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anulat zilele trecute licitaţia organizată pentru construirea celei de-a treia benzi pe fiecare sens al autostrăzii, urmând ca licitaţia să fie reluată în perioada următoare, au declarat vineri oficialii companiei. Construirea actualelor patru benzi ale autostrăzii este făcută de firmele Spedition UMB, Euroconstruct Trading 98 şi Pa&Co., aparţinând lui Dorinel Umbrărescu, Dan Beşciu împreună cu Sorin Vulpescu, respectiv Costel Căşuneanu. Extinderea la trei benzi pe sens va avea loc între km 19 şi km 45. Valoarea estimată a lucrărilor noi este de 196 milioane de lei, fără TVA, respectiv 46 de milioane de euro.

Licitaţia pentru a treia bandă, demarată la finele lunii iunie, a trezit interesul a şapte firme şi asocieri, dintre care două autohtone, deţinute de actualii constructori.
Firmele care au depus oferte tehnice la finele lunii iulie, în cadrul etapei de precalificare, au fost Euroconstruct Trading 98/PA&Co. International/Via Design (România), MonteAdriano Engenharia E Construcao (Portugalia), Lena Engenharia E Construcoes (Portugalia), Marcor Ebro/Proyectos Tecnicos Y Obras Civiles/Copisa Constructora Pirenaica (Spania), Spedition UMB, Colas România şi Sociedate de Construcoes Soares da Costa (Portugalia). Firmele lui Căşuneanu şi Beşciu, asociate cu cea a lui Umbrărescu la lucrările de pe primele patru benzi, au devenit concurente în cazul licitaţiei pentru a treia bandă pe sens.

Pentru a putea estima costul lucrărilor de racordare a celei de-a treia benzi la primele două şi pentru realizarea propriilor lor oferte, firmele participante aveau nevoie de proiectul tehnic întocmit de consorţiul regilor asfaltului, pentru primele patru benzi. Pe baza acestuia, constructorii celei de-a treia benzi puteau estima costurile cu mutarea utilităţilor, soluţia tehnică necesară etc. Este ceea ce, de altfel, şi CNADNR s-a angajat să furnizeze participanţilor la licitaţie. „Pentru asigurarea unor informaţii complete, necesare în vederea elaborării propunerii tehnice, Autoritatea Contractantă (CNADNR - n.r.) va pune la dispoziţia celor interesaţi proiectul tehnic al obiectivului Autostrada Bucureşti-Braşov“, se arată în documentaţia de licitaţie. Deşi întocmirea proiectului tehnic este parte a contractului semnat de consorţiu cu CNADNR, compania de stat plătindu-l, se consideră că drepturile intelectuale asupra acestuia aparţin celor trei constructori. În consecinţă, aceştia nu şi-au dat acordul ca CNADNR să dea proiectul celorlalţi participanţi la licitaţie. „Am primit solicitări de clarificare de la ofertanţi şi atunci am văzut că ar trebui să le furnizăm detalii din proiectul tehnic. Nu putem oferi acces la proiectul tehnic fără acordul actualilor constructori. La reluarea licitaţiei le vom furniza studiul de fezabilitate pentru lărgirea la trei benzi (care este mult mai aproximativ faţă de proiect - n.r.)“, spune un oficial al CNADNR, sub protecţia anonimatului. Potrivit acestuia, într-o fază ulterioară regii asfaltului s-ar fi înmuiat şi şi-ar fi manifestat acordul folosirii proiectului realizat de ei. „(CNADNR - n.r.) n-are voie să îl dea la nimeni“, spune însă scurt unul dintre regii asfaltului.

Oficialul CNADNR indicat îşi manifestă încrederea că având doar studiul de fezabilitate la îndemână, şi nu proiectul, ceilalţi constructori nu vor fi în inferioritate. Compania n-a putut acorda direct lucrările de extindere consorţiului autohton deoarece s-ar fi ajuns astfel la depăşirea valorii iniţiale cu peste 50%, ceea ce contravine legii. Consorţiul a mai primit o majorare de cel puţin 40 de milioane de euro pentru folosirea balastului în fundaţia autostrăzii, în loc de pământ. Aflat sâmbătă pe şantierul proiectului, premierul Boc a spus că autostrada Bucureşti-Ploieşti va fi gata la finele anului viitor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu