vineri, 30 octombrie 2009

Bunăvoinţă exagerată: Statul a îmbogăţit Institutul „Louis Pasteur“

Romania trebuie salvata!
Cotidianul.ro
29 Oct 2009 Adrian Vasiliu

Mai multe terenuri în suprafaţă totală de 76 ha au fost aduse ca o contribuţie în natură a statului la majorarea capitalului social al SN Institutul Pasteur SA, societate privată, în anii 2005 şi 2006. Respectivele terenuri au fost însă mult subevaluate faţă de valoarea reală de piaţă de Agenţia Domeniilor Statului (ADS), aflată la acea dată sub conducerea lui Barna Tanczos.

29 Oct 2009 Institutul Pasteur Institutul Pasteur

Terenuri subevaluate de sute de oriPrima majorare de capital social a avut loc în urma Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor (AGEA) din 18 iulie 2005. Atunci a fost adoptată Hotărârea nr. 5/2005 privind majorarea capitalului social al institutului cu 122.080 de lei. Din această sumă, 122.073 de lei au reprezentat aport în natură unilateral al statului, prin intermediul ADS, respectiv un teren de 3,27 ha, situat în Calea Giuleşti nr. 248. Restul de 7 lei reprezentau aport în numerar al statului, respectiv valoarea unei acţiuni. Socotind valoarea terenului în viziunea ADS rezultă un preţ de adevărată pomană pentru terenul statului - 3,73 lei/mp, adică aproximativ 1 euro/mp.

Aceasta a fost valoarea pe care ADS a atribuit-o terenului adus ca o contribuţie la capitalul social, în timp ce valoarea reală de piaţă a terenurilor în zona respectivă era în jurul a 200 de euro/mp.Cea de-a doua majorare de capital social a avut loc pe 15 septembrie 2005, când AGEA Pasteur a adoptat Hotărârea nr. 6/2005. Prin această hotărâre s-a aprobat majorarea capitalului social al institutului cu 1.103.060 de lei. ADS condusă de Barna Tanczos a pus la bătaie, ca aport în natură al statului, un teren de 43,3 ha situat în Prelungirea Ghencea nr. 414. Valoarea pe care ADS a stabilit-o acestui teren a fost de 1.103.054 de lei, iar cu restul de 6 lei, aport în numerar, statul şi-a mai completat portofoliul cu o acţiune la institut. De data aceasta, valoarea unui metru pătrat de teren a fost apreciată de ADS la 2,54 lei, adică sub 1 euro/mp. Subevaluarea a fost şi în acest caz situată între 150 şi 200 de ori. În fine, cea de-a treia majorare de capital social al institutului a fost operată pe 25 august 2006. AGEA a adoptat Hotărârea nr. 4/2006, prin care a fost majorat capitalul social cu 1.079.430 de lei. Şi de această dată, statul român, prin intermediul ADS, a adus o contribuţie în natură constând într-un teren de 29,5 ha în Calea Giuleşti nr. 333, unde se află sediul central al Institutului Pasteur. ADS a apreciat valoarea terenului la 1.079.421 de lei, cu restul de 9 lei mai fiind târguită încă o acţiune. Preţul care a revenit pe metrul pătrat de teren în acest caz a fost de 3,65 lei, adică aproximativ 1 euro/mp. Din nou, terenul a fost subevaluat între 150 şi 200 de ori.Statul, păgubit cu 114 milioane de euroPunând toate cele de mai sus cap la cap rezultă că, după cele trei aşa-zise majorări de capital social, statul a fost păgubit cu o mare parte din valoarea capitalului pe care ar fi trebuit să-l deţină la Institutul Pasteur. Totalul suprafeţelor de teren aduse de stat, prin ADS, ca o contribuţie în natură la capitalul social al institutului a fost de 76 ha, care au fost socotite de ADS ca valorând 2.304.548 lei, rezultând un preţ mediu de 3 lei/mp. Dacă am considera o valoare minimă reală a terenurilor de 150 de euro/mp în acea perioadă, rezultă că preţul în lei (la cursul BNR de 3,5 lei pentru 1 euro) ar fi fost de 525 de lei/mp. Cele 76 ha aduse de stat la capitalul social valorau cel puţin 400 de milioane de lei. În schimb, ADS a apreciat că terenul valorează doar 2,3 milioane de lei. Dintr-un foc, un tun de aproape 398 de milioane de lei, adică 114 milioane de euro. În cazul în care evaluarea terenurilor s-ar fi făcut la valoarea lor reală, statul ar fi deţinut peste 95% din capitalul social al institutului. Însă, în condiţiile date, statului i-a revenit un pachet de circa 10% din acţiuni.Pe 8 ianuarie 2007, ADS a vândut toată participaţia statului la Institutul Pasteur către SC A&S International 2000 SRL, societate reprezentată de dr. Sorin Stănescu, astfel că această firmă a devenit acţionar al Pasteur cu 99,99% din capitalul social. Întreaga participaţie a statului, adică cele 76 ha teren, a fost cumpărată de firmă cu 7.144.198 de lei. Rezultă de aici că institutul privatizat a beneficiat de terenuri la circa 9,5 lei/mp sau 2,7 euro/mp, adică de 55 de ori sub preţul real de pe piaţa imobiliară. Conform unor surse, circa 100.000 mp au fost vânduţi ulterior de institut din terenurile servite pe tavă de ADS la preţuri de câteva sute de euro metrul pătrat. Grosso modo, punând la 200 de euro metrul pătrat de teren vândut, ies la socoteală fix 20.000.000 de euro sau 70.000.000 de lei, bani câştigaţi de A&S International 2000 “din vârful pixului”.Barna Tanczos se explică:“Nu-mi aduc aminte de datele concrete din acest caz. Dar ştiu că mai multe societăţi nu deţineau terenurile de incintă, iar statul intra ca acţionar minoritar în acea societate prin aceste terenuri pe care le aducea el ca o contribuţie. Procedura de evaluare a terenurilor era stabilită de o hotărâre de guvern - HG nr. 834/1991- din care nimeni nu voia să iasă. Au fost mai multe cazuri de terenuri subevaluate. Valorile se dădeau printr-un certificat de atestare a dreptului de proprietate, iar în această acţiune era implicat şi Ministerul Agriculturii, în subordinea căruia este ADS”.Până la această oră, dr. Sorin Stănescu, reprezentantul Institutului Pasteur, nu a răspuns întrebărilor adresate de Cotidianul.Ce spune legeaHotărârea de Guvern nr. 834/1991 privind stabilirea şi evaluarea unor terenuri deţinute de societăţile comerciale cu capital de stat, emisă de guvernul Stolojan:Art. 1 - Terenurile aflate în patrimoniul societăţilor comerciale cu capital de stat la data înfiinţării acestora, necesare desfăşurării activităţii conform obiectului lor de activitate, se determină, pentru societăţile comerciale înfiinţate prin hotărâre a guvernului, de către organele care, potrivit legii, îndeplinesc atribuţiile ministerului de resort, iar pentru societăţile comerciale înfiinţate prin decizia organului administraţiei locale de stat, de către autoritatea publică judeţeană.Art. 5 - Organele care, potrivit legii, îndeplinesc atribuţiile ministerului de resort, precum şi autorităţile administrative publice judeţene vor elibera societăţilor comerciale certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu