joi, 22 octombrie 2009

Adevarata Romanie. BRD, la masa Guvernului Boc

Romania trebuie salvata!
Gardianul.ro

Ziarul “Gardianul” va prezinta caracatita contractelor grase oferite de Guvernul Boc, BRD – Groupe Societe Generale. Atat Elena Udrea, cat si Radu Berceanu au cu francezii contracte de sponsorizare si de imprumut. Apetenta ministrilor democrat-liberali pentru mediul de afaceri francez a atins punctul culminant chiar in an electoral, odata cu atragerea in cursa pentru promovarea Romaniei a BRD si a Eurosport.
♦ Elena Udrea a fost cea care a deschis calea “colaborarii” cu banca franceza. In luna aprilie, Udrea si BRD semnau protocolul de colaborare pentru promovarea turistica a Romaniei pe plan international. Ministerul se obliga sa promoveze numele si sigla bancii, in timp ce BRD se ocupa de realizarea si finantarea clipurilor. In aceeasi perioada, ministrul si-a refinantat un credit de peste 3 milioane de euro.
♦ Tot in aceeasi perioada in care Udrea demara procedurile de colaborare cu BRD, Ministerul Transporturilor a anuntat ca tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov va fi construit de consortiul franco-elen Vinci-Aktor. Printre bancile implicate in procesul de finantare a celor 58 km de autostrada se afla si BRD. Pana la inchiderea editiei am aflat ca la Curtea de Apel s-a depus o contestatie privind procedura de negociere a contractului de credit dintre CNADNR si BRD-BCR.
Ziarul „Gardianul“ va prezinta caracatita contractelor dintre Guvernul Boc si francezii de la Banca Romana pentru Dezvoltare (BRD) – Groupe Societe Generale.

Ministrul democrat liberal Elena Udrea a fost cea care a deschis calea “colaborarii” cu banca franceza. Intr-o conferinta de presa comuna, organizata la finele lunii aprilie a.c., Udrea alaturi de reprezentantii BRD-Groupe Societe Generale semnau protocolul de colaborare pentru promovarea turistica a Romaniei pe plan international, prin intermediul celor trei mari sportivi: Nadia Comaneci, Ilie Nastase si Gica Hagi.

Crearea si producerea clipurilor in care apar Nadia, Hagi si Ilie Nastase a fost incredintata agentiei oficiale a BRD, ADDV Euro RSCG. BRD a platit creatia si productia clipului publicitar, inclusiv aparitia a trei mari sportivi ai Romaniei: Ilie Nastase, Nadia Comaneci si Gheorghe Hagi. Trebuie spus ca BRD este o institutie bancara franceza, la fel ca si actionariatul Eurosport, respectiv Grupul TF1.

De altfel, daca BRD nu si-ar fi retras sigla din campania lui Udrea, dupa izbucnirea scandalului mediatic, si-ar fi asigurat, gratuit, vizibilitate internationala timp de cinci luni. Aceasta deoarece la finalul fiecarui spot publicitar despre Romania turistica difuzat pe Eurosport si CNN ar fi trebuit afisata, circa 5 secunde, sigla bancii, alaturi de cea a Ministerului Turismului, conform protocolului de colaborare. Astfel, banca ar fi beneficiat de nu mai putin de 1.554 de aparitii pe Eurosport si CNN, pe banii statului roman, deloc putini, 1,6 milioane de euro. Potrivit protocolului incheiat intre BRD si Ministerul Turismului, la data de 28 aprilie 2009, “ministerul se obliga sa aduca la cunostinta publicului si sa promoveze numele, sigla, marca si imaginea colaboratorului, in calitate de colaborator/partener principal”. Conform aceluiasi act, banca avea drept de proprietate intelectuala asupra materialelor publicitare, in valoare de 1,9 milioane de lei (aproape 500.000 de euro), iar Ilie Nastase, Nadia Comaneci si Gheorghe Hagi nu aveau nici o pretentie materiala asupra participarii lor ca personalitati in cadrul spoturilor. Insa, pe 29 iulie, imediat dupa izbucnirea scandalului de presa, intre cele doua parti a fost incheiat un act aditional la protocol, prin care banca transmitea drepturile de proprietate intelectuala Ministerului Turismului, iar sigla BRD disparea de pe spoturile publicitare.
Semne de intrebare asupra rescadentarii creditului lui Udrea la BRD

Coincidenta sau nu, Elena Udrea si-a rescadentat creditul pe care il avea la BRD chiar in perioada in care banca devenea sponsorul clipului pentru Eurosport. Potrivit declaratiilor de avere din 5 ianuarie, la preluarea mandatului, respectiv 10 iunie, ministrul turismului are un credit contractat la BRD. Creditul initial, potrivit primei declaratii, era de 3.287.000 de euro (cu scadenta in 2009), dar, ulterior, acesta a fost majorat, printr-o refinantare, la 3.297.000 de euro (cu scadenta in 2010) dupa incheierea parteneriatului dintre banca si Ministerul Turismului pentru campania de promovare a Romaniei.

Sansele ca o persoana fizica sa obtina asemenea privilegii de la o institutie bancara, mai ales in aceasta perioada de criza, sunt extrem de mici, poate chiar inexistente. Trebuie sa ai o colaborare extrem de buna cu banca pentru a primi un asemenea cadou. In replica, directorul general al BRD, Patrick Gelin, a declarat, pe 27 august, la audierile Comisiei „Udrea” ca nu exista nici o legatura între relatia contractuala pe care banca o are cu persoana fizica Elena Udrea si contractul juridic încheiat cu institutia Ministerului Turismului.

Tot in aceeasi perioada in care Elena Udrea demara procedurile de colaborare cu BRD-Groupe Societe Generale, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii anunta ca tronsonul de autostrada Comarnic - Brasov ar putea fi construit de consortiul franco-elen Vinci-Aktor. Printre bancile implicate in procesul de finantare a celor 58 km de autostrada, Comarnic - Brasov, se afla si BRD-Groupe Societe Generale. Suma necesara finantarii tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov, 1,5 miliarde de euro, nu contine insa si imprumutul. „Costurile de capital si cele indirecte vor duce lucrarea la un pret de circa 3 miliarde de euro”, ne-au declarat surse avizate, dupa alegerea concesionarului autostrazii Comarnic - Brasov.
Francezii crediteaza reparatia si intretinerea drumurilor

In ziarul nostru de ieri, am prezentat imprumutul pe care il face ministrul transporturilor de la BRD si BCR, in valoare de circa 187,5 milioane de euro, pana in 2016, pentru a achita datoriile catre Dorinel Umbrarescu.

Desi oficialii Companiei de Autostrazi spun ca dobanda pentru acest imprumut este sub 7%, din cauza unor comisioane si taxe, beneficiul bancilor ar putea ajunge pana la 9%. Creditul contractat de Compania Nationala de Autostrazi trebuie tras pana la finele acestui an, iar perioada de gratie este sfarsitul lunii martie 2011.
Curtea de Apel a primit o contestatie privind imprumutul luat de CNADNR de la BRD si BCR

Pana la inchiderea editiei am aflat ca, la Curtea de Apel Bucuresti, sectia contencios administrativ fiscal, s-a depus o contestatie privind procedura de negociere a contractului de credit bancar dintre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania si BRD-BCR. Contestatia se refera la modul in care Compania de Autostrazi a respectat prevederile care stau la baza contractului de achizitie publica privind modul si perioada de transmitere a raspunsurilor la cererile de clarificare in ceea ce priveste numarul minim de candidati pe care CNADNR intentioneaza sa ii preselecteze.

(Madalina Dicu, Stefan Etves)
Senatorii PSD cer comisie de ancheta impotriva lui Radu Berceanu

Departamentul de Transport al PSD va transmite Curtii de Conturi, Asociatiei Romåne a Bancilor, Inspectoratului de Stat in Constructii si premierului interimar Emil Boc o sesizare cu privire la modul de finantare a lucrarilor de pe DN 6, Drobeta Turnu Severin – Timisoara, DN 12 Toplita-Bistrita DN 15 Piatra Neamt-Roman. Senatorii PSD vor cere, biroului permanent, constituirea unei comisii de ancheta parlamentara la Ministerul Transporturilor, pentru a verifica cum sunt cheltuiti banii „care nu se regasesc în lucrari, de ce pierdem banii oferiti de UE si de ce nu reusim sa atragem fondurile negociate în urma cu cinci ani de Guvernul PSD?”.
Seful Departamentului de Transport al PSD, senatorul Sorin Bota ne-a declarat ca Ministerul Transporturilor a anulat contractele pentru sapte autostrazi ce ar fi trebuit construite în parteneriat public privat. „Tin sa reclam modul cum este gestionat banul public si sunt respectate procedurile legale în cadrul contractelor de lucrari publice aferente modernizarii aferente Drumurilor Nationale 6,12 si 15. (...) Semnalam un caz deosebit de grav si în acelasi timp va solicit de a comunica tuturor bancilor din Romania situatia neclara a unor contracte pe care conducerea Ministerului Transportului si Infrastructurii si a Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din România încearca sa le finanteze sau refinanteze dupa ce s-au înregistrat depasiri ale bugetului initial alocat, a prevederilor legale referitoare la derularea acestor lucrari, cât si a modului în care au fost executate lucrari suplimentare. Toate acestea vor face obiectul unei anchete parlamentare si din acest motiv doresc sa atentionez sistemul bancar românesc sa nu acorde finantari pentru lucrari care probabil sunt ilegale si astfel expune la riscuri suplimentare sistemul bancar românesc”, se arata in sesizarile transmise la Curtea de Conturi si Asociatia Romana a Bancilor.
Ministerul Transporturilor risca sa piarda fondurile ISPA

Sorin Bota a mai spus ca programul ISPA de finantare a infrastructurii nu poate fi dus la capat si „deci nu vor fi cheltuiti banii pusi la dispozitie de UE, înca din perioada de preaderare”. „O parte din proiectele începute nu se vor termina, iar altele nici nu vor începe asa cum am exemplificat prin nelicitarea, a 3-a oara, a autostrazii Deva-Orastie. Astfel sute de milioane de euro nu vor fi accesati. Doar de la Uniunea Europeana avem anual la dispozitie 2 miliarde de euro, pe care înca nu suntem pregatiti si acreditati sa-i cheltuim pe proiecte care nu reusesc sa se realizeze datorita incompetentilor care le gestioneaza la nivelul CNADNR si CFR Infrastructura”, ne-a mai declarat senatorul Bota. Seful Departamentului de Transport al PSD a precizat ca restructurarea si concedierea de personal trebuia sa înceapa cu toti cei implicati în gestionarea proiectelor din Compania de Autostrazi si CFR Infrastructura. „Practic, dupa cum v-am anuntat, nu numai ca nu accesam noi finantari, însa le si pierdem pe cele pe care le avem. BEI se pregateste sa retraga finantarea unor proiecte. Mai grav este ca Banca Mondiala si-a retras sprijinul pentru unele proiecte. Astfel, Banca Mondiala pune cireasa amara pe tortul plin cu «succesuri» PDL-iste în domeniul infrastructurii. Nu voi lasa lucrurile sa mearga în aceasta directie a jefuirii bugetului si a nerealizarilor”, a mai spus Sorin Bota.

 
(Stefan Etves)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu