joi, 19 noiembrie 2009

După o ţeapă de 10 milioane de euro tot în România, pentru Ploieşti-Braşov, francezii de la Vinci cer garanţii postalegeri

Romania trebuie salvata!
Cotidianul.ro
18 Noi 2009 Doru Cireasa

Firma franceză care a câştigat concesiunea autostrăzii Comarnic-Braşov vrea să îi fie plătite 60 de milioane de euro, contravaloarea proiectului făcut, în cazul în care guvernele viitoare vor rezilia contractul concesiunii.

Fripţi cu ciorbă în 2005, când guvernul de atunci a anulat înţelegerea cu ei pentru construirea unui tronson din autostrada Ploieşti-Braşov, francezii de la Vinci suflă acum în iaurt pentru concesiunea autostrăzii Comarnic-Braşov. Aceasta a fost câştigată la începutul acestui an, concurentul direct al acestora fiind consorţiul austriac Strabag. În 2005, firma franceză a pierdut aproximativ 10 milioane de euro, sumă care a fost cheltuită cu întocmirea studiului de fezabilitate pentru un tronson al autostrăzii. Executivul de atunci, cu Gheorghe Dobre, ministru al Transporturilor, şi Călin Popescu Tăriceanu, premier, a rupt înţelegerea pe motiv că fusese convenită de guvernarea PSD.
Negocierile de acum, începute în primăvară, s-au blocat deoarece firma franceză a cerut garanţii de la stat în valoare de 60 de milioane de euro, reprezentând contravaloarea proiectului făcut de ei pentru autostradă.
“Proiectul le aparţine şi vor ca, în situaţia în care acest contract se va rezilia în viitor, să încaseze 60 de milioane de euro, adică valoarea acestuia, proiectul urmând să intre în proprietatea statului român. Ei spun: nu vedeţi că sunt atâtea contracte în România care sunt reziliate după schimbarea guvernelor?”, ne-a declarat un oficial al Ministerului Transporturilor, sub protecţia anonimatului.

În plus, francezii mai cer garanţii pentru o eventuală naţionalizare a proiectului pentru cauze de interes naţional sau împărţirea riscurilor în caz de schimbări legislative. Totuşi, uzual acestea sunt cuprinse într-o aşa-zisă matrice a riscurilor cuprinsă în oferta concesionarului. Multitudinea riscurilor asumate de concesionar este parte a ofertei acesteia, în funcţie de care se judecă cât de avantajoasă este aceasta. “Beneficiarul (statul român - n.red.) doreşte o superasigurare a riscurilor (de către concesionar - n.red.) , iar Vinci nu e de acord. Aceasta deoarece s-a considerat că proiectul e foarte profitabil pentru ei.” Potrivit oficialului, francezilor li s-a înmânat marţi proiectul contractului, urmând ca până vineri să se decidă dacă îl semnează sau nu.


Ministrul demis al Transporturilor Radu Berceanu le dă termen până la finele anului pentru a semna contractul. „Dacă lucrurile se tărăgănează şi nu vom semna până la sfârşitul anului contractul pentru Comarnic-Braşov, probabil că o să le transmit că înţelegem că nu îi mai interesează contractul“, a declarat Radu Berceanu la finalul unei zile întregi de discuţii cu francezii.
Contractul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Braşov a fost câştigat de consorţiul format din firmele Vinci Concessions SAS, Aktor Concessions SA, Vinci Construction Grand Projets SA ///S şi Aktor SA, valoarea totală a acestuia fiind de 1,507 miliarde de euro. Acestei valori, de construire, i se adaugă costurile financiare ale proiectului, suportate de statul român, precum şi cele de întreţinere a autostrăzii pe durata concesiunii. Toate acestea ridică suma pe care Vinci o încasează pe perioada concesiunii de 26 de ani la peste patru miliarde de euro. Construirea autostrăzii ar urma să dureze 48 de luni, socotite de la data la care are loc închiderea financiară a proiectului, adică de la momentul la care concesionarul, statul român, şi banca finanţatoare a proiectului convin toate detaliile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu