miercuri, 21 octombrie 2009

Adevarata Romanie. Ministrul transporturilor se imprumuta de la BCR si BRD pentru un contract cu Dorinel Umbrarescu

Romania trebuie salvata!
Gardianul.ro

Inainte de campania prezidentiala, Ministerul Transporturilor se imprumuta la BCR si BRD-Groupe Societe Generale cu 187,5 milioane de euro pana in 2016. Chiar daca oficialii Companiei de Autostrazi spun ca dobanda pentru acest imprumut este undeva sub 7%, din cauza unor comisioane si taxe, castigul bancilor poate ajunge pana la 9%. Imprumutul contractat de CNADNR trebuie tras pana la finele acestui an, iar perioada de gratie este pana la sfarsitul lunii martie 2011.




♦ Din acesti bani, Compania Nationala de Autostrazi va achita un credit imprumutat de la BCR in valoare de circa 50 de milioane de euro. Totodata, va plati circa 50 de milioane de euro pentru lucrarile de reparatii si intretinere a drumurilor nationale. Din restul de bani vor fi acoperite o parte din facturile emise pentru lucrarile de modernizare a DN 7 Deva-Arad, realizate de regele asfaltului, Dorinel Umbrarescu, patronul firmei UMB Spedition.



♦ In urma acestui imprumut, cel mai castigat va iesi Dorinel Umbrarescu, pentru ca firma sa detine aproape o treime din lucrarile de reparatii, intretinere si deszapezire a drumurilor nationale din tara pentru care sunt alocati 50 milioane de euro. UMB Spedition se ocupa de intretinerea multianuala a drumurilor din cele noua judete din Moldova. De asemenea, firma patronului Dorinel Umbrarescu se mai ocupa de intretinerea drumurilor din Maramures, Satu Mare, Mures si Harghita.



Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) a batut in cuie, la sfarsitul saptamanii trecute, un credit, in valoare de 187,5 milioane de euro, de la BCR si BRD. Cu toate ca oficialii Companiei Nationale de Autostrazi spun ca dobanda pentru acest imprumut este undeva sub 7%, insa, din cauza unor comisioane si taxe, dobanda poate ajunge pana la 9%. Compania de Autoststrazi trebuie sa ramburseze acest credit pana la 31 decembrie 2016. Imprumutul contractat de CNADNR trebuie tras pana la finele acestui an, iar perioada de gratie este pana la sfarsitul lunii martie 2011.

Potrivit unor surse avizate, acest credit ar fi utilizat pentru achitarea facturilor clientelei politice a contractelor de intretinere multianuala. „Conditiile de contractare sunt dezastruoase. Creditul trebuie rambursat în sase ani, începând cu anul 2011, din venituri proprii, în rate semestriale egale. Compania Nationala de Autostrazi a precizat ca acest credit va fi rambursat din veniturile obtinute din vanzarea rovinetei. Nu exista un studiu care sa demonstreze ca ratele se vor achita cu banii obtinuti din vanzarea rovinietei. Toate sumele trase din credit trebuie utilizate exclusiv in vederea refinantarii creditului rezultat din contractul incheiat intre companie si BCR. De asemenea, imprumutul trebuie utilizat la finantarea activitatii curente, respectiv a activitatii de proiectare, reparare, administrare, intretinere si exploatare a infrastructurii rutiere. Nici agentul si nici unul dintre creditori nu vor avea obligatia, dar vor avea dreptul de a verifica destinatia sumelor trase de catre Compania de Autostrazi in conformitate cu prezentul contract”, ne-au declarat surse avizate. Potrivit acestora, Compania Nationala de Autostrazi trebuie sa prezinte o garantie bancara in valoare de 20 milioane de euro. „Pentru acesti bani bancile nu vor emite nici o dobanda, in schimb aceasta suma poate fi utilizata de cele doua banci. Cu o dobanda de 5,96%, la care se adauga si alte comisioane sau taxe, creditul poate ajunge la o dobanda de aproape 9%. Comisia de evaluare a acestui imprumut a inceput procedura in 15 septembrie 2009. Regionalele din teritoriu au cheltuit deja o mare parte din banii care vor fi imprumutati de la banci”, ne-au mai declarat sursele citate.



Clauze de confidentialitate pe banii statului

Directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania, Dorina Tiron, ne-a declarat ca nu poate dezvalui prea multe date din contract. „Nu pot sa spun nimic, conform clauzelor de confidentialitate. Nu am facut parte din comisia de negociere. Evaluarea a durat aproximativ 40 de zile, totul s-a facut transparent”, ne-a spus Dorina Tiron. Adjunctul acesteia, Ionut Masala, a adaugat ca acest credit se va achita din rovinieta, „care este principalul element privind veniturile Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. „Exista studiu de evaluare privind plata ratelor din veniturile obtinute prin vanzarea rovinietei. Acest studiu a fost prezentat oficialilor Companiei de Autostrazi. Bancile au solicitat acest studiu si l-au aprobat. Pana in 2016 se poate achita acest credit din taxele obtinute din rovinieta”, ne-a mai declarat Ionut Masala.

Chiar daca Compania Nationala de Autostrazi este o societate cu capital de stat, in comisia de evaluare a acestui imprumut nu exista nici un reprezentant al Ministerului Finantelor. In schimb, Ministerul Transporturilor are reprezentanti in comisia de evaluare, cu toate ca nu este ordonator principal de credite. „Din ce stiu, nu exista nici un membru de la Ministerul Finantelor, dar statul este prezent in aceasta comisie prin reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Procedura de achizitie publica a fost respectata, s-ar putea sa fi trimis o invitatie la Ministerul Finantelor. Dobanda este stabilita in functie de Euribor, plus o marja stabilita de cele doua banci. Nu stiu exact cat va fi dobanda, dar cred ca va fi undeva sub 7%”, ne-a mai spus directorul general adjunct al CNADNR. Ionut Masala a mai precizat ca nu exista comisioane sau alte taxe de administrare a acestui credit. „Exista anumite costuri pentru rambursarea anticipata a creditului. Este ceva ce ne asumam si toata procedura este transparenta”, a mai adaugat oficialul Companiei de Autostrazi.



Umbrarescu, regele asfaltului pe banii imprumutati

In conturile regelui asfaltului, Dorinel Umbrarescu, patronul firmei UMB Spedition, vor intra o parte din banii imprumutati de Compania de Autostrazi. El detine o treime din contractele de reparare, administrare, intretinere si exploatare a infrastructurii rutiere din Romania. Firma UMB Spedition se ocupa de intretinerea multianuala a drumurilor din cele noua judete din Moldova. De asemenea, firma patronului Dorinel Umbrarescu se mai ocupa de intretinerea drumurilor din Maramures, Satu Mare, Mures si Harghita. „O treime din cei 50 milioane de euro pentru plata facturilor pentru reparatii, administrare, intretinere si exploatare a infrastructurii rutiere din Romania se duc in conturile lui Umbrarescu. Mai mult, Compania de Autostrazi trebuie sa plateasca si facturile pentru DN 7 Arad-Deva”, ne-au mai explicat sursele avizate.

Stefan Etves

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu