miercuri, 21 octombrie 2009

Udrea reloaded. Proiectul brandingului de tara risca sa devina un nou scandal UE

Romania trebuie salvata!
Gardianul.ro

Ministerul Turismului (MT) este aproape de a da proiectul de branding national pe mana unor neavizati, atribuirea fiind conditionata chiar de propriile criterii prevazute in caietul de sarcini. Desi pentru proiectul unei noi identitati a Romaniei la nivel international s-au inscris cele mai prestigioase trei companii specializate exclusiv pe brand de tara, Comisia de licitatii din cadrul MT a calificat pentru etapa superioara de deschidere a ofertelor alte firme straine care nu se pot lauda cu nici un proiect de branding in portofoliu. Asta desi caietul de sarcini precizeaza in nenumaratele conditii impuse ca autoritatea contractanta va descalifica orice participant care nu este specialist in brand.




In urma deschiderii ofertelor depuse de cele trei companii calificate dupa prima etapa a licitatiei s-a constatat ca cea mai mica oferta financiara apartine asocierii THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres SA (894.970 de euro, fara TVA). Spaniolii indeplinesc doar o parte din conditiile stipulate in caietul de sarcini, si anume acelea referitoare la indeplinirea calitatii de consultanti in domeniul turistic, dar nu respecta cel mai important criteriu, cel al performantei din propriul portofoliu. Mai mult decat atat, asocierea dintre participanti are o puternica implicare in industria hoteliera, ceea ce ar putea trezi anumite suspiciuni asupra conflictului de interese rezultat in urma implicarii unui jucator activ pe piata straina a turismului si interesele Romaniei. Cum a fost de asteptat, firmele neavizate si-au putut permite cu usurinta sa avanseze cele mai mici oferte, in timp ce profesionistii recunoscuti nu pot cobori stacheta calitatii cand in joc este imaginea unei tari.

Ceilalti doi candidati - asocierea Saffron Brand Consultants SA - Brandient Consult SRL - Acacia Avenue Limited si asocierea TBWA Bucuresti SRL - SC GFK Romania SRL - au avut oferte de 1.615.299 de euro, respectiv 993.740 de euro. In prezent, cele trei oferte se afla in analiza Comisiei de evaluare.

“In zilele urmatoare, Comisia de evaluare va analiza ofertele tehnice depuse, pentru a verifica daca sunt in conformitate cu caietul de sarcini. Dintre ofertele declarate admisibile, castigatoare va fi desemnata oferta cu cea mai mica valoare, conform criteriului de atribuire (pretul cel mai scazut)”, anunta MT intr-un comunicat.

La licitatia pentru realizarea brandului turistic al Romaniei au participat initial 13 asocieri de companii.

In vederea realizarii brandului de turism al tarii, Romania are alocat prin Programul Operational Regional (POR) doua milioane de euro, fara TVA, pentru realizarea brandului turistic.



Cei mai mari specialisti, refuzati de Udrea

Din moment ce banii pentru proiectul de rebranding al Romaniei vin de la Uniunea Europeana, si nu direct din bugetul netinut in frau de Executivul de la Bucuresti, cheltuirea iresponsabila poate sa se transforme in a doua natura si de aceasta data pe malurile Dambovitei. Unul dintre participantii la licitatia organizata de Ministerul Turismului, Aneta Bogdan, ne-a declarat ca, dupa etapa deschiderii plicurilor de catre Comisia de licitatie, a fost profund surprinsa de faptul ca in randul companiilor calificate in aceasta etapa nu s-au regasit companiile din top 3 la nivel mondial, cum ar fi Landor Assiciates sau Future Brand. “Interesant este ca, in conditiile de participare, la licitatia acestui proiect organizatorul a tinut sa sublinieze ca participantii trebuie sa fie specializati in proiecte de branding si ca orice companie care nu are un portofoliu serios in acest domeniu va fi descalificata”, ne-a precizat Aneta Bogdan, unul dintre cei mai titrati specialisti in domeniu la nivel national. Intre cele scrise in hartii si realitatea directionata discretionar pentru ca tintele propuse sa fie atinse cu orice pret este diferenta de la cer la pamant. Si asta pentru ca in locul unor profesionisti cu renume care s-au inscris la concursul organizat de ministerul Elenei Udrea au ajuns in etape superioare ale licitatiei firme care nu se pot lauda in portofoliu ca dispun de vreun proiect de branding national anterior. Criteriile luate in considerare la nivelul Comisiei de licitatie din cadrul Ministerului Turismului nu au tinut seama, se pare, de profesionalismul si experienta participantilor, din moment ce chiar specialistul numarul unu la nivel mondial Willy Allins, profesor senior la Universitatea Oxford care a inventat conceptele moderne de branding in literatura de specialitate si care a participat la rebrandingul a mai multor tari europene, printre care si Spania, nu a contat ca prezenta in randul participantilor. “Este cert ca bugetul de doua milioane de euro oferit prin intermediul programelor de finantare ale Uniunii Europene pentru proiectul de branding al Romaniei nu este unul satisfacator daca stai sa consulti parerea specialistilor. Pot spune cu toata raspunderea ca orice profesionist in domeniul rebrandingului de tara nu poate sa se implice intr-un proiect cu sume mici. Din pacate, din cate putem sa constatam pentru autoritatile statului, nu conteaza profesionistii, ci pretul cel mai mic, iar un astfel de proiect extrem de important pentru noi toti poate sa ajunga sa fie atribuit unor companii fara experianta in domeniu, ceea ce poate duce la inregistrarea unui esec”, ne-a precizat Aneta Bogdan.



Inca o licitatie data pe preturi de dumping

Nu este pentru prima oara cand Ministerul Turismului se incurca in conditiile proprii stipulate in caietele de sarcini.

In luna august, MT a declarat castigatoare a campaniei “Turist in Romania” asocierea dintre Best Advertising si Optimedia, desi preturile avansate de firma erau pretuti de dumping. Din acest motiv Realitatea TV, Antena 3 si Pro TV, canalele tv pe care ar fi trebuit sa se deruleze campania, au refuzat sa difuzeze clipurile publicitare.

Deoarece contractul de publicitate pe piata interna nu a putut fi pus in practica, ministerul a fost nevoit sa anuleze procedura de achizitie pentru a o relua la o data ulterioara.

Madalina Dicu, Gabriel Burlacu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu